Het CDA zal altijd strijden voor goed onderwijs. Vandaar dat wij fel tegen het plan zijn om een internationale basisschool (IGBO) te openen in Leiden. Duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia: "Het project kost miljoenen belastinggeld, gaat ten koste van andere Leidse scholen en is niet nodig. Nu ook scholengemeenschap PROOLeiden-Leiderdorp zich heeft teruggetrokken, de organisatie waar de IGBO onder zou vallen, is het moment daar om het plan te schrappen!" Samen met de VVD wil het CDA zich inzetten om geen IGBO in Leiden te bouwen.

Internationaal karakter van Leiden belangrijk

Met het voorstel om Leids onderwijsgeld voor al bestaande basis- en middelbarescholen te gebruiken, wil het CDA niet het internationale karakter van de stad tenietdoen. Sandoval Garcia: "Echter willen partijen zoals D66 alles uit de kast trekken om verder te internationaliseren. Kosten wat kost. Terwijl sterk de vraag is of dat nodig is en of het economisch én sociaal de Leidenaar wat oplevert."

Het CDA zal altijd het internationale karakter van de stad koesteren en uitdragen. Maar dit mag niet ten koste gaan van de Leidse inwoner en haar stad en cultuur. Sandoval Garcia: "Je ziet bijvoorbeeld dat expats en buitenlandse studenten een zeer negatief effect hebben op de Leidse woningmarkt. Daarnaast  is sterk de vraag of de sociale samenhang in een stad wordt bevorderd met meer internationalisering. GroenLinks en D66 kijken niet naar het hele verhaal!"

College komt al miljoenen te kort voor onderhoud scholen, IGBO maakt het erger

Wethouder Dirkse (D66) gaf afgelopen zomer aan miljoenen euro's extra nodig te hebben om Leidse scholen tijdig van onderhoud te kunnen voorzien. Het CDA vindt het dan ook verbazingwekkend dat hij en de andere twee Collegepartijen (PvdA + GroenLinks) de plannen voor de IGBO willen doorzetten. Sandoval Garcia: "Je kan veel beter de IGBO -miljoenen gebruiken voor ons huidig scholenareaal. We zien nu dat onderhoud aan Leidse scholen moet worden uitgesteld om de IGBO te bekostigen (een voorbeeld is Vrije School 't Mareland). Kinderen zitten onnodig langer in verouderde klaslokalen dankzij onderwijspartij D66. Jammer"

Expats niet getreurd: in Leiderdorp is een IGBO

Een tweede reden om tegen de Leidse IGBO te stemmen, is het feit dat er op 30 minuten fietsafstand van Leiden-West een internationale bassischool gevestigd is: de Elckerlyc. Het CDA ziet liever dat deze school uitbreidt om de wachtlijst weg te werken, in plaats dat er twee kleine IGBO's dicht bij elkaar komen te staan. Sandoval Garcia: "Het is algemeen bekend dat kleine scholen (onder de 200 leerlingen) veel moeite hebben om te overleven. Ook in steden. En wat doen we in Leidse regio? We creëren er twee."

Daarnaast zijn nog 6 andere internationale basis -en middelbare scholen in de omgeving (Wassenaar, Oegstgeest en Voorschoten). Daarbij wordt er op een aantal Leidse middelbare scholen zoals Visser 't Hooft tweetalig onderwijs gegeven. Sandoval Garcia: " Het lijkt het CDA een mooie combinatie voor een international om in zowel het Engels als het Nederlands les te krijgen. Misschien moet wethouder Dirkse (D66) eerst eens kijken naar wat al binnen de huidige kaders geregeld kan worden."

Vragen en/of antwoorden naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]