28 juni 2017

Joost Bleijie nieuwe lijsttrekker van CDA Leiden

In een bomvolle sportkantine van de Leidse voetbalvereniging UVS hebben de leden Joost Bleijie gekozen tot nieuwe lijsttrekker van het CDA voor de gemeenteraadverkiezingen in 2018. Na een spannend slotdebat wist hij uiteindelijk 55% van de stemmen van de massaal aanwezige leden voor zich te winnen. Afdelingsvoorzitter Bart van Horck maakte de uitslag bekend.

Mooie verkiezing en samen verder
Joost Bleije wist na een spannende campagne concurrenten Roeland Storm en Patrick Meijer achter zich te laten. Hij dankte zijn concurrenten voor een mooie spannende strijd. “Ik vond het heel mooi om dit voor het eerst zo te doen. Ik wil hen van harte danken voor hun inzet. De afgelopen tijd heb ik ontzettend veel leden gesproken en ik ben er onwijs trots op dat ik de kar mag gaan trekken als lijsttrekker voor het CDA in Leiden. Dat gaan we samen doen. Na deze verkiezing gaan we nu als een blok samen verder de campagne in. Ik heb daar heel veel zin in! “ aldus de nieuw gekozen lijsttrekker.
Lijsttrekker Joost Bleijie is 40 jaar en heeft drie kinderen. In het dagelijks leven werkt hij als beleidsmedewerker voor de gemeente Nieuwkoop. Bleijie was raadslid in de periode 2006 – 2008 en zit sinds 2014 opnieuw in de gemeenteraad.

Voorafgaande aan de stemming gingen de drie kandidaten Joost Bleije, Roeland Storm en Patrick Meijer onder leiding van Kamran Ullah, journalist bij de Telegraaf, met elkaar in debat over diverse thema’s. Joost benadrukte dat we nooit mogen accepteren dat er Leidenaren zijn die in armoede leven. Roeland bracht onder de aandacht dat het busverkeer door de Breestraat gevaarlijke situaties oplevert en er bijvoorbeeld gekeken kan worden naar kleinere milieuvriendelijke busjes. Patrick was van mening dat er meer geld in cultuur kan worden geïnvesteerd omdat Leiden daar vervolgens ook aan verdiend.

Mooie campagne: nieuw elan met deze lijsttrekker
Voorzitter Bart van Horck kijkt tevreden terug op de verkiezing: “We kijken terug op twee mooie debatten en een hele actieve campagne. Als bestuur merken we dat het leefde onder leden. Het is voor het eerst en dus is het soms ook spannend, maar het hoort bij een moderne volkspartij zoals het CDA dat leden hun lijsttrekker kiezen.”

Over de lijsttrekker is Van Horck erg enthousiast: “Joost heeft een geweldige campagne gevoerd. We zijn er trots op onze nieuwe lijsttrekker. Met Joost kiezen we voor nieuw élan en ik weet zeker dat hij de Leidenaren weet te vinden en de Leidenaren hem.”

Verliezend kandidaat Patrick Meijer en Roeland Storm toonden zich sportief. “Het is jammer, maar de leden hebben gesproken. Ik wil Joost daarom van harte feliciteren met deze mooie overwinning”, aldus Patrick Meijer. Ook Roeland Storm dankte iedereen voor een mooie campagne: “Ik vond het een mooie campagne en ik heb veel mensen gesproken. Het is nu tijd dat we als een man achter Joost Bleijie gaan staan. We gaan nu een mooie campagne naar de verkiezingen in maart tegemoet. We gaan met z’n allen keihard aan de slag voor het CDA”.