De Kaasmarkt: een van de laatste open stukjes in de Leidse binnenstad, direct aan de Nieuwe Rijn, met prachtige platanen en een enthousiaste & actieve buurt. Alle ingrediënten voor een mooi stadspark, zo je zeggen. Maar waar de buurt het etiket ‘poppenkastparticipatie’ op het inspraakproces plakte, werd de CDA-slogan ‘#StoppenMetProppen’.

Kritiekloze verkoop gemeentegrond aan ontwikkelaar

“Ons uitgangspunt was: maak het open, groen en rustgevend. Daar is geld voor nodig, wat verdiend wordt uit de opbrengst van de verkoop van gemeentegrond.” Daar zit volgens Heijnen, en meerdere partijen in de Leidse raad, de crux. Hoeveel geld er nodig is voor de nieuwe inrichting van het plein, is nog niet onderzocht. Toch wordt een flink voorschot genomen met die verkoop. “Aan de linkerkant wordt 45 meter verkocht aan projectontwikkelaar Bakker. De rechterkant ontwikkelt de gemeente zelf, waar 8 grachtenpanden van 6 ton zouden moeten komen.” In die twee uitgangspunten wilde het CDA graag verandering zien. “Huizen van 250 vierkante meter zijn echt niet nodig om de woningnood op te lossen. Bouw iets voor de doorstroming.” Wat betreft de aankoop van de grond door Bakker wilde Heijnen eerst weten wat de nieuwe inrichting van het plein zou gaan kosten.

#StoppenMetProppen

“Ons uitgangspunt is geweest: open & groen. Bepaal eerst wat het gaat kosten, voordat we ons gaan vastleggen bij een projectontwikkelaar om 45 meter gemeentegrond af te staan. Helaas is precies dat nu gebeurd.” Licht Heijnen toe. “We bedachten een staffel: aan weerszijden van de Kaasmarkt kon 10, 20 of 30% in bouwvolume verminderd worden. Voor de vergadering kon dit nog op een ruime meerderheid rekenen – onder andere D66 en GL waren voor.” In de raadsvergadering kantelde dit, na een toelichting van de wethouder dat er voor ‘de panden van Bakker’ geen aanpassingen meer gedaan konden worden. Het amendement van Heijnen haalde geen meerderheid. Dat betekent dat het volume van de door de gemeente te ontwikkelen grachtenpanden aangepast kan worden, maar de gebouwen van Bakker 45 meter van de openbare ruimte op gaan slokken.

‘Poppenkastparticipatie’

“Ik snap werkelijk niet waarom projectontwikkelaars in Leiden geen strobreed in de weg gelegd kan worden. Alsof de buurtbewoners en oppositiepartijen geen recht van spreken hebben. Als continu in ieder bouwproject buurtbewoners weggezet worden als NIMBY’s en zeikerds, klopt er gewoon iets niet. D66 noemde de participatie in dit project ‘perfect’. Het is opvallend hoe ver onze meningen dan uit elkaar liggen. De Kaasmarkt is wat het CDA betreft weer een mislukt dossier op de participatieplank.”

Verdere vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons raadslid Josine Heijnen via [email protected]