12 november 2022

Kinderopvang: is er straks plek voor?

Leiden is stad met relatief veel jonge kinderen en startende gezinnen. Het CDA vindt het belangrijk dat (jonge) kinderen naar een veilige, groene en speelvriendelijke kinderopvang kunnen. Raadslid Tobias Sandoval Garcia: "Vanaf 2025 wordt kinderopvang grotendeels gratis. Dat betekent dat de vraag naar kinderopvang straks flink kan toenemen zonder dat we als gemeente daar echt mee bezig zijn en op voorbereid zijn. De gemeente kan bijvoorbeeld actief helpen met het zoeken naar locaties waar kinderopvangcentra terecht kunnen."

Afgelopen donderdag diende het CDA daarom een motie in waarin het gemeentebestuur tot actie wordt gemaand. Sandoval Garcia: "Nu hebben we nog de tijd om de voorbereidingen te treffen. Op tal van locaties worden duizenden nieuwe woningen gebouwd. Wat ons betreft komt daar ook ruimte voor de kinderopvang!"

De wachtlijsten bij de kinderopvang zijn het CDA een doorn in het oog. In de komende periode willen we als CDA ook gaan onderzoeken hoe we als politiek en gemeente, naast ruimte, ook Leidenaren kunnen motiveren om in de kinderopvang te werken.

Vragen en/of opmerkingen? Stuur een bericht naar ons raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected] 3