Het CDA Leiden vindt de situatie op Griekse eilanden zoals Lesbos schrijnend. Tienduizenden migranten worden opgevangen in centra die ontoereikende middelen hebben om alles in goede banen te leiden. Een gevolg is dat jonge, met name Afghaanse, Pakistaanse en Iraanse migranten, in de leeftijd 14 tot 18 jaar de dupe zijn.

Met smart wacht het CDA dan ook op landelijk beleid van het kabinet. Mochten Nederlandse gemeenten gevraagd worden om te helpen bij de opvang van deze jongeren, dan zullen wij het initiatief van burgemeester Lenferink en wethouder Damen (PvdA) steunen. Voor het CDA is het niet meer dan logisch dat een grote gemeente zoals Leiden ook haar steentje bijdraagt. Echter vinden wij wel dat de uitvoering goed moet zijn en niet gebaseerd wordt op luchtfietserij.

Daarom zijn wij benieuwd hoe de gemeente de opvang in goede banen wil leiden, waar de migranten worden gehuisvest en wie zich over de jongeren gaat ontfermen.

Wij vinden het van groot belang dat er zo snel mogelijk een oplossingsgerichte aanpak is voor dit schrijnende probleem.

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande tekst? Stuur een mail naar fractievoorzitter Joost Bleijie via