CDA Leiden wil actie ondernemen tegen het groeiende probleem van eenzaamheid onder de Leidse bevolking. Duo-raadslid Sandoval Garcia: "Met ons initiatiefvoorstel willen wij concrete maatregelen nemen om de vereenzaaming bij een deel van de Leidenaren onder de aandacht te brengen". Onder meer huisbezoeken aan 75-plussers, een onderzoek naar eenzaamheid onder Leidse jongeren en een bewustwordingscampagne zijn de maatregelen die in het voorstel worden genoemd.

Volgens GGD Hollands Midden ervaren 15% van alle 80-plussers en 10% van alle jongeren in Leiden vormen van ernstige eenzaamheid. Het gaat bijvoorbeeld om ouderen die nauwelijks bezoek krijgen of jongeren (met een beperking) die moeite hebben mee te draaien in de maatschappij. Sandoval Garcia: "Afgelopen jaren is er, gelukkig, al veel aandacht voor het probleem. Tegelijkertijd merken wij wanneer de aandacht verslapt, de eenzaamheid weer toeneemt. Via dit voorstel willen wij een blijvende impact creeeren."

In het najaar zal het voorstel worden behandeld in de gemeenteraad.

Meer weten? Lees hier het artikel op het Leidsch Dagblad: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200824_9645131/cda-wil-huisbezoek-aan-alle-leidse-75-plussers

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]