31 mei 2018

"Links en rechts kijken": neem adviezen kinderen serieus

Gisteren presenteerde de Raad van Kinderen onder leiding van prinses Laurentien in Museum Volkenkunde de resultaten van hun onderzoek naar kinderarmoede in Leiden. Een onderzoek uitgevoerd voor en door kinderen voor de gemeente om kinderarmoede in de stad beter aan te pakken. De Raad van Kinderen is een landelijk initiatief van de Missing Chapter Foundation opgericht door prinses Laurentien. Leiden is een van de pilotsteden om kinderen te laten nadenken over innovatieve oplossingen voor maatschappelijke thema's als kinderarmoede.

De gemeente Leiden gaat op korte termijn nieuwe plannen maken en daarbij zo goed mogelijk rekening houden met de adviezen van de kinderen. De kinderen staan dichtbij de maatschappelijke thema's, zijn creatief en zijn onze toekomst. Namens het CDA was duoraadslid Sophie Brinkel aanwezig bij de Raad van Kinderen en deed mee aan de dialoogsessie. 'Een tijdje geleden liep ik met mijn neefje door Leiden die mij erop wees dat ik altijd naar links en rechts moet kijken voor het oversteken. Wij volwassenen gaan gewoon door en het is goed om ook naar de wensen van kinderen te luisteren. De woorden van mijn neefje illustreren dat kinderen met ideeën kunnen komen waar volwassenen nog niet aan gedacht hadden, net als de adviezen van de Raad van Kinderen.'

De onderzoeksresultaten werden door de kinderen gepresenteerd en daar kwamen wat het CDA betreft een aantal goede ideeën uit waaronder; meer aandacht voor de gezinssituatie (er is vaak meer aan de hand), een goede vertrouwenspersoon waar de kinderen in vertrouwen bij terecht kunnen, een inzamelpunt oprichten voor tweedehands digitale leermiddelen en tot slot, de ontwikkeling van een pas waarmee kinderen bijvoorbeeld naar de bibliotheek, de bioscoop, maar ook op uitje kunnen.

Het CDA vindt dat de resultaten van het onderzoek en uit de dialoog zo goed mogelijk bij de nieuwe plannen moeten worden betrokken. Met de Raad van Kinderen en de Missing Chapter Foundation zal dan ook een tussentijdse evaluatie worden afgesproken. De Raad van Kinderen is een mooi initiatief en het is wat het CDA betreft zeker een goed idee om de Raad vaker te vragen om mee te denken over maatschappelijke thema's.