Recent stelde de Leidse gemeenteraad de WMO-verordening vast. In deze verordening worden de uitgangspunten besproken voor het beleid op het gebied van de ondersteuning. Het CDA heeft specifiek hierin laten opnemen dat mantelzorgers worden ondersteund wanneer zij om hulp vragen.

Mantelzorgers doen belangrijk werk. Ze helpen en ondersteuning dierbaren waar mogelijk. Ze doen dit met veel liefde, aandacht en tijd. Het leven van een mantelzorger kan soms ook best zwaar zijn. Indien de zorg voor een geliefde zo zwaar wordt, biedt de gemeente Leiden ondersteuningsmogelijkheden voor de mantelzorger. Denk hierbij aan respijtzorg of vormen van dagbesteding voor de client. Op deze manier kan de mantelzorger tot rust komen en ook tijd en aandacht aan zichzelf besteden.

In Leiden zijn er vele vormen van mantelzorgondersteuning. Het college van burgemeester en wethouders regelt dit. Nu heeft de gemeenteraad ook, eindelijk, de bijzondere positie van mantelzorgers erkend door de ondersteuning aan de mantelzorgers specifiek op te nemen in de verordening. De Raad waarborgt zo dat mantelzorgers hun belangrijke werk kunnen blijven voortzetten.

Het amendement van het CDA werd unaniem aangenomen.

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande tekst? Stuur een bericht naar ons duo-raadslid Julius Terpstra via [email protected]