“We hebben regelmatig bericht gekregen van Leidenaren die zich ergerden aan opzichtige stadsreclame. Natuurlijk horen uithangborden en advertenties bij het beeld van een binnenstad. Maar metershoge toeters en bellen, of een soort LED-lichtbak die dag en nacht schijnt, gaat wel te ver.” Raadslid Josine Heijnen bracht dit afgelopen donderdag in in de commissievergadering.

“De gemeente zelf is hard bezig reclame in de buitenruimte zo vorm te geven dat het in de stad past, en niet schreeuwerig wordt.” Het CDA vindt dat goed; maar stelt ook dat dit de helft van het probleem oplost. “Naast plekken die door de gemeente gecontroleerd en beheerd worden, zoals bushokjes of losse palen, zijn er ook bedrijven die grote LED-lichten en vitrines neerzetten. Of iemand verhuurt een hele muur.” Als de gemeente beter kijkt naar vergunningen en of iets goed in het straatbeeld past, zou volgens het raadslid ‘een hoop leed’ voorkomen kunnen worden.

“Overigens ook voor ondernemers of particulieren die zo’n LED-bak geplaatst hebben; soms komt het voor dat de gemeente alsnog eist iets weg te halen, omdat eerder met de procedure te soepel omgegaan is en er nu iets staat wat eigenlijk niet mag. Dat willen we natuurlijk voorkomen.” De motie komt op 15 november ter stemming in de gemeenteraad.