19 november 2017

"Stimuleringsfonds Leidse media geen taak gemeente"

Een fonds om de Leidse media te stimuleren meer inhoudelijke en diepgaande journalistiek te laten bedrijven, kan op weinig steun van het CDA rekenen. "Het klinkt natuurlijk sympathiek om een fonds op te richten om de kwaliteit van de Leidse journalistiek te verbeteren. De gemeente en de politiek hebben een waakhond nodig en die is er op dit moment onvoldoende. Een stimuleringsfonds met belastinggeld is wat ons betreft niet de oplossing." Kritische media en kritische journalistiek is wat betreft CDA Raadslid Joost Bleijie een taak van media zelf. "Alle Leidse media zijn stuk voor stuk commerciele bedrijven. Als die heil zien in het brengen, en dus verkopen, van kritische journalistiek dan hadden ze dat al lang gedaan. Kennelijk zien ze er geen brood in. Dan moet de gemeente zich niet middels een met belastinggeld gevuld stimuleringsfonds er in gaan mengen. Dan begeef je je echt op glad ijs."

Bovendien werkt een fonds per definitie marktverstorend. "Een journalist die met subsidie een artikel schrijft en dat verkoopt aan een krant waarmee een krant weer meer kranten verkoopt of het artikel achter een betaalmuur zet, is simpelweg een voorbeeld van oneerlijke concurrentie. Met belastinggeld wordt er door anderen geld verdiend. Daar moeten we als gemeente volgens mij onze vingers niet aan willen branden." Bleijie meent nog iets anders; "We hebben voldoende media in Leiden. Zij moeten mij met artikelen weten te prikkelen om verder te lezen op andere informatiekanalen. Als ik meer wil weten over een onderwerp dan moet de informatie bij de bron goed zijn, bijvoorbeeld op de site van de gemeente, Leidse instellingen of politieke partijen als de onze."