08 april 2022

Update formatie stadsbestuur

Vandaag werd het advies van de informateurs bekend. Zij adviseren om een nieuwe coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en CDA te onderzoeken. Wij gaan graag de gesprekken aan met deze partijen.

Het CDA is positief over het feit dat de informateurs een mogelijke coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA voorstellen. Fractievoorzitter Julius Terpstra: “De fractie heeft het rapport van de informateurs gelezen en komen tot de conclusie dat wij met een open houding het gesprek met GroenLinks, D66 en PvdA aan willen gaan. Er liggen vele uitdagingen voor de stad de aankomende jaren. We zien er naar uit om in gezamenlijkheid aan deze uitdagingen voor Leiden te werken.”

De inzet van het CDA voor de onderhandelingen is in ieder geval dat het nieuwe gemeentebestuur aan de slag gaat met betaalbare woningen voor iedere Leidenaar, een sterk verenigingsleven en veilige en groene wijken. Waar kinderen veilig kunnen spelen.

Verder is het CDA te spreken over het feit dat de informateurs nadrukkelijk een brede coalitie voor ogen hebben. Terpstra: “Een stabiel en betrouwbaar stadsbestuur is een belangrijke opdracht waaraan wij graag willen bijdragen. Wij nemen graag onze verantwoordelijkheid!”

Namens de CDA fractie zullen fractievoorzitter Julius Terpstra en duo-raadslid Sebastiaan van der Veer de gesprekken met de formateur en de andere partijen gaan voeren.

Wij bedanken de informateurs Rob van Lint, Yvonne van Delft en Mart Keuning voor het vele werk wat zij in het korte tijd hebben verricht.