11 mei 2019

Vandaag is de optelsom van morgen

Afgelopen donderdagavond 9 mei presenteerde afzwaaiend fractievoorzitter van de Eerste Kamer en Leidenaar, Elco Brinkman (1948) in boekhandel Kooyker zijn boek getiteld ‘Bouwen en bewaren.’ Burgemeester Lenferink (PvdA) had de eer om het eerste “Leidse” exemplaar te verkrijgen.

Brinkman, inmiddels 43 jaar woonachtig in Leiden, heeft praktisch zijn gehele leven gewerkt in het openbaar bestuur maar drong altijd aan op beperktere groei van de overheid, met meer eigen inbreng en verantwoordelijkheid van mensen zelf. In 1982 werd hij op 34-jarige leeftijd minister van Volksgezondheid in het eerste kabinet Lubbers. Sindsdien bekleedde hij verschillende politieke topfuncties waaronder het fractievoorzitterschap van de Tweede Kamer tussen 1989 en 1994.  Komende maand zal hij zijn werk als fractievoorzitter van de Eerste Kamer neerleggen om te kunnen genieten van zijn pensioen. Tijdens de presentatie had hij nog wel een belangrijke boodschap voor bestuurlijk Nederland: “Het bestuur moet omgaan met mensen alsof er iets goed in hen zit. Het valt mij namelijk elke keer weer op hoeveel mensen zich inzetten voor de ander!

Het boek Bouwen en bewaren is verkrijgbaar in verschillende boekhandels.