10 januari 2017

Walenkamp-Award naar de scheidsrechter

Tijdens de Nieuwjaarsborrel van het CDA Leiden is traditioneel de Walenkamp-Award uitgereikt aan een persoon of organisatie die tijdens het afgelopen jaar op een bijzondere manier de kracht van de Leidse samenleving heeft laten zien of die op een bijzondere manier heeft bijgedragen aan Leiden, Stad van Ontdekkingen. Dit jaar is de Walenkamp-Award uitgereikt aan de clubscheidsrechter. “Ieder weekend is een groep Leidenaren die vrijwillig en door weer en wind naar het sportveld of de gymzaal gaat om één of meerdere wedstrijden te fluiten. Dat doen ze uit passie voor de sport en uit het besef dat dit soort vrijwillige inzet de vereniging draaiend houdt. Bovendien spelen scheidsrechters iedere week een cruciale rol in het kunnen bedrijven van de hobby voor veel Leidenaren. Het CDA is deze vrijwilligers dankbaar en wil ze in het zonnetje zetten door de Walenkamp-Award dit jaar uit te reiken aan de clubscheidsrechter.”

Tijdens de Nieuwjaarsborrel waren 3 clubscheidsrechters aanwezig om de Award in ontvangst te nemen. Namens voetbalvereniging UVS nam scheidsrechter Hans van Eigen de prijs in ontvangst. Namens korfbalvereniging Crescendo was dat Henk Alberts en namens Hockeyclub Roomburg Fleur van Exel. “Deze scheidsrechters staan symbool voor alle scheidsrechters die wekelijks actief zijn in Leiden. Wie de media volgt, ziet de laatste tijd steeds vaker dat scheidsrechters op sportvelden net als hulpverleners, geconfronteerd worden met agressie en geweld. Onbegrijpelijk! Zonder deze mensen die vrijwillig de fluit ter hand nemen, zouden veel sportwedstrijden in het weekend geen doorgang kunnen vinden. Zonder deze mensen zouden veel jongens en meisjes, mannen en vrouwen het moeten doen zonder hun hobby. De scheidsrechters die hun zaterdag of zondag vrijwillig opofferen voor de hobby van anderen moeten we koesteren” zo zegt Klaas de Vries, fractievoorzitter van het CDA Leiden die de prijs aan de scheidsrechters overhandigde.

De Walenkamp-Award is genoemd naar oud-CDA-wethouder Joop Walenkamp (1949-1997). Met de prijs wil het CDA-Leiden ook het gedachtegoed van Walenkamp eren, wiens creativiteit legendarisch was en die als wethouder economische zaken, financiën en verkeer vastberaden ijverde voor thema’s die nu nog in Stad van Ontdekkingen speerpunten van beleid zijn.

Onderstaand de uitreiking van de Walenkamp-Award door CDA-fractievoorzitter Klaas de Vries aan scheidsrechters Hans van Eigen, Henk Alberts en Fleur van Exel.