31 augustus 2021

Arie Meerburg

Voormalig raadslid, wethouder en burgemeester Arie Meerburg is op 30 augustus jl. op 75-jarige leeftijd overleden. Arie heeft veel voor Leiderdorp en het CDA in het algemeen betekend en wij zullen zijn wijsheid missen.

Arie kende een lange en succesvolle politieke en bestuurlijke carrière, eerst als burgerraadslid, later raadslid en al snel werd hij wethouder van onze Gemeente Leiderdorp. In 1986 werd hij burgemeester van het naburige Alkemade. Dit bleef hij totdat Alkemade per 2009 opging in de nieuwe gemeente Kaag & Braassem. Daarna werd hij onze voorzitter van CDA Leiderdorp. Dat bleef hij tot hij drie jaar geleden moest terugtreden vanwege zijn ziekte. Hij bleef tot zijn overlijden vicevoorzitter. Arie Meerburg was 44 jaar lid van het CDA.

Een aantal jaren wist Arie met succes de ziekte voor te blijven, maar deze week werd hij ingehaald. Dat zijn vrouw vorig jaar overleed aan dezelfde ziekte, maakt het voor familie en vrienden triest. Wij weten dat het verlies van zijn echtgenote midden in de coronatijd Arie zwaar trof. Hij vertelde daar ook open over.

Altijd bekeek Arie de zaak van meerdere kanten. Hij probeerde echt de standpunten van de ander te begrijpen en zich in die ander te verplaatsen. Vaak had Arie een verrassende en verrijkende Bijbelse opening van vergaderingen. Hij had een grote maatschappelijke betrokkenheid onder andere bij de Rijnlandse Molenstichting.

Jeff Gardeniers, de huidige voorzitter van CDA Leiderdorp zei tegen het Leiderdorps Weekblad: ‘Arie was een bedachtzame man, die altijd naar alle standpunten luisterde voor hij zijn mening gaf’ en ‘Hij was ook een warm mens, met gevoel voor humor. Arie zal enorm worden gemist’.

Wij wensen zijn familie en vrienden sterkte bij dit verlies.

Foto: Arie Meerburg in 2015 geporttretteerd door Marlies Wessels

Leiderdorps Weekblad: https://www.leiderdorpsweekblad.nl/nieuws/algemeen/69892/arie-meerburg-75-overleden
Unity: https://www.unity.nu/Artikelen/leiden/voormalig-raadslid-en-wethouder-cda-leiderdorp-arie-meerburg-(75)-overleden
Leidsch Dagblad: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210831_70209593