08 juli 2020

Naar een toekomstbestendige begroting

Op 7 juli besprak de Leiderdorpse raad de kadernota. De kadernota is een jaarlijks terugkerend document, waarin de kaders voor de begroting voor 2021 worden bepaald. Deze kaders zijn dan de leidraad voor de begroting 2021 die in oktober aan de raad zal worden voorgelegd. Vorig jaar was de conclusie al dat de financiële positie van de gemeente op lange termijn onder druk stond. Daarom had CDA wethouder Financiën tevelt de nota 'Naar een Toekomstigbestendige Begroting' gepresenteerd om mogelijke maatregelen in kaart te brengen. Het doel van die maatregelen is om een structureel sluitend meerjarenbeleid te realiseren.

CDA fractieleider Mirjam van der Stelt geeft toelichting op het voorgestelde beleid:

"Al jaren achtereen waren er tekorten in de kadernota voor het meerjarenbeeld, en regelmatig vielen dezee tekorten vielen achteraf mee. Echter vorig jaar al hoorden van de wethouder Financiën, kunnen we zo niet langer verder. Incidenteel geld gebruiken voor structurele tekorten is niet langer de oplossing.

Het is belangrijk om structureel geld voor de jeugdzorg opzij te zetten, en ook voor de onderwijshuisvesting is er hard geld nodig. Dat we incidenteel geld overhouden, is geen reden om een structurele bezuinigingsopgave uit de weg te gaan. Het CDA vindt het echt noodzakelijk om nu maatregelen te nemen. De burger mag van ons verwachten dat wij zorgvuldig met het belastinggeld omgaan.

Het is goed dat er in de Kadernota extra geld komt voor re-integratie, jeugdzorg en onderwijshuisvesting. Wat betreft de jeugdzorg zijn wij mede-indiener van de motie CU-SGP. We zorgen voor structureel meer geld om de tekorten op te lossen. Maar, we moeten ook kritisch gaan kijken naar de uitgaven. Kunnen we daar nog iets aan doen?

Bij verantwoord omgaan met publieke middelen hoort dat we nu maatregelen nemen om het tekort dat dan dreigt op te vangen. Het CDA is het eens met het College om te kiezen voor bezuinigen, en niet voor lastenverzwaring. Onze gemeente zit in de middenmoot qua lasten voor bewoners, soms zelfs aan de hoge kant. Daar gaan we nu niet aan tornen.

Een voorziening die eenmaal is afgeschaft komt niet meer terug, daar moet je extra voorzichtig mee zijn. Goed te lezen dat we niet bezuinigen op voorzieningen als de bibliotheek, Heemtuin, Kinderboerderij etc.

Bezuinigen op onze bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regelingen is niet eenvoudig, dit kun je niet als gemeente alleen doen. Wel belangrijk dat we dit proberen, want elk jaar worden onze bijdragen aan deze Gemeenschappelijke Regelingen verhoogd zonder dat we er echt grip op hebben.

Wij snappen dat Incluzio de pijn gaat voelen bij de genoemde taakstelling. Het College moet het gesprek nog aangaan en we vertrouwen erop dat men er uit komt.

En zo zijn er nog meer risico’s, en nog meer pijnpunten.

Er zijn een tweetal posten waar het CDA wat meer moeite mee heeft.

1.Beeldkwaliteit van de openbare ruimte. Leiderdorp hanteert beeldkwaliteit B, een keuze die al regelmatig tot ontevreden inwoners leidt. Delen van de openbare ruimte terugbrengen naar beeldkwaliteit C is daarom niet wenselijk. Op groenonderhoud/maaien komt in de Kadernota al extra geld bij, wat betreft het CDA is aan het groenonderhoud de onderkant wel bereikt. Minder maaien kan verkeersonveilige situaties opleveren, en het maakt ons dorp een stuk minder aantrekkelijk. (nu bezuinigen betekent dat we wellicht weer een Leiderdorpse Lente krijgen, en dat willen we niet meer).

2.Bijzondere bijstand. Het CDA vindt het geen goed idee om mensen geld te laten lenen. Dat levert alleen maar schulden op, en schuldenproblematiek kost de gemeente juist méér geld.

Deze twee punten zijn verwerkt in een amendement waarvan het CDA mede-indiener is."

Klik hier voor de aangenomen motie inzake jeugdhulp.

Klik hier voor het aangenomen amendement inzake bezuinigingen.