08 februari 2023

CDA bij Toverlei

Woensdag 1 februari brachten Medea Hempen en wethouder Daan Binnendijk van het CDA Leiderdorp een bezoek aan toneelvereniging Toverlei. In de Sterrentuin werden zij ontvangen door Tilly Lansbergen (voorzitter) en Ellen Gerrese (coördinator Toverkids).

Toverkids is de aparte jeugdafdeling van Toverlei voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De groep bestaat momenteel uit het maximum van 15 kinderen. Medea en Daan woonden een deel van een repetitie bij. En dat was best spectaculair! Een repetitie die onder leiding stond van een professionele regisseur. De kinderen konden in groepjes kiezen uit een scène waarvan ze alleen de titel mee kregen. De invulling van de scène moesten zij zelf bedenken. Een half uur later volgde onmiddellijk een uitvoering van enkele minuten. Zo speelt elk kind elke woensdagmiddag echt toneel en leert de kneepjes van het vak kennen. De inspiratie van de kinderen in deze scènes is voor de regisseur dan weer materiaal voor het stuk dat zij gaat schrijven en dat de kinderen eind maart op de planken brengen.

Naast Toverkids is Toverlei eind augustus 2022 gestart met Jong Toverlei. Jong Toverlei richt zich op jongeren tussen 12 en 18 jaar. En natuurlijk is er ook toneel voor volwassenen. Zo biedt Toverlei dus toneelervaring voor alle generaties.

Tilly Lansbergen vertelt graag over de 46-jarige geschiedenis van de vereniging. De vereniging wordt gedragen door vrijwilligers, maar er worden ook professionals ingeschakeld. Toverlei kiest namelijk niet voor de gemakkelijkste stukken om uit te voeren. En om dat goed te kunnen doen, wordt er gewerkt met betaalde regisseurs. Die verdienen daar geen vetpot aan, maar het toont de ambitie die Toverlei in de uitvoeringen aan de dag legt. In antwoord op een vraag van Daan Binnendijk legt Tilly ook uit hoe complex het is om een toneelstuk in de buitenlucht of op locatie uit te voeren. Daarom zijn de uitvoeringen in het eigen theater in de Sterrentuin.

Toverlei is een kleine vereniging en is volgens Tilly goed door corona gekomen. Er was geen ledenverlies en momenteel is zelfs weer sprake van enige groei. Medea vroeg naar de zorgen en de wensen. Eigenlijk vallen die reuze mee. Al vinden ze het bij Toverlei wel spannend welke energiekosten ze van de Sterrentuin, bij wie zij de ruimte huren, straks krijgen doorberekend. Nu was het behoorlijk warm in het gebouw. Dus de zorg dat de stookkosten wel eens hoog kunnen uitvallen, is goed voorstelbaar.

Een ander punt dat in het gesprek naar voren kwam, is het wegvallen van de cultuurcoach. Lansbergen ziet graag een nieuwe coach terugkeren. Als ‘onafhankelijk’ persoon stimuleert zo’n coach namelijk de samenwerking tussen de verschillende culturele instellingen. Medea luistert geïnteresseerd naar de ervaringen van Toverlei. Maar ze legt ook uit dat de vergoeding van de cultuurcoach een aanzienlijk beslag legt op het totale cultuurbudget.

Het bezoek eindigt met een kijkje in de kostuumkamer, het artiestencafé en de technische ruimte. Medea Hempen: ‘Het is knap hoe deze kleine vereniging jaarlijks meerdere toneelstukken op de planken weet te brengen. Ik zie vrijwilligers die heel betrokken zijn en toneel toegankelijk maken voor jong en oud. Dat is echt een toegevoegde waarde aan onze Leiderdorpse samenleving.’

Op de foto staan vlnr:
Ellen Gerrese, Medea Hempen, Tilly Lansbergen, Daan Binnendijk