21 mei 2019

CDA checkt wifi tracking door gemeente Leiderdorp

Recent was wifi-tracking door gemeentes in het nieuws. Wifi-tracking is een technologie die het mogelijk maakt om smartphones te volgen. Door bezoekersstromen in kaart te brengen, kunnen gemeente meer leren over bijvoorbeeld drukke punten in de gemeenten. Wifi-tracking is mogelijk is strijd met de privacy wetgeving. Ook in Leiden werd bekend dat wifi-tracking werd toegepast en deze wordt nu stopgezet. Zie berichtgeving op pagina 7 in Leids Nieuwsblad.

Dit was reden genoeg voor CDA Leiderdorp om raadsvragen te stellen. Uit de beantwoording blijkt dat wifi-tracking in de periode 2014-2017 ook is toegepast in Leiderdorp. Het goede nieuws is dus dat dit niet meer in Leiderdorp plaatsvindt. In de raadsvergadering van 1 juli j.l. zegde de wethouder toe op vragen van CDA raadslid Medea van Hempen, dat dit ook niet meer in de toekomst zal gebeuren.