13 januari 2021

CDA Leiderdorp: Word lid!

Al veertig jaar denkt het CDA na over de toekomst van Nederland en neemt het daadwerkelijk actie en verantwoordelijkheid om ons land gereed te maken voor de steeds veranderende toekomst. En altijd met het oog op de hele samenleving. Dat doet het CDA natuurlijk in volksvertegenwoordigingen op alle niveau’s in Europa, in Den Haag, in de Provincie enWaterschappen en ook in Leiderdorp. Maar er wordt ook volop nagedacht en gediscussieerd over de toekomst van onze samenleving in tal van geledingen van de partij. Het CDA is ook immers ook binnen Leiderdorp al veertig jaar actief en betrokken bij alles wat in onze mooie gemeente gebeurd.

Een partij kan niet bestaan zonder leden. Wil je ook meedoen en meedenken of ons eenvoudigweg ondersteunen? Er zijn vele manier om bij het CDA betrokken te zijn, bijvoorbeeld:

• Social media/website-ondersteuner:
    Je steunt de fractie door regelmatig te helpen bij het plaatsen van nieuwsberichten op de website/facebook/twitter en/of de lokale pers. We streven naar 1-2 berichten per raadsvergadering. Dit komt neer op 1-2x per maand. Je bezoekt ook 1x per maand de fractievergadering om afspraken te maken en te bepalen, welke onderwerpen in het nieuws komen.
  • Fractie-ondersteuner:
    Je hebt bepaalde interesse-gebieden en wilt een fractielid op deze gebieden ondersteunen. Afhankelijk van de onderwerpen op de gemeente-agenda, besteed je hier tijd aan. Je helpt een paar keer per jaar bij het doorlezen van de stukken en werkt samen met de fractie om het CDA standpunt te bepalen.
  • (Burger) raadslid:
    Dit gaat een stukje verder dan fractie-ondersteuner. Hierbij bereid je niet alleen een onderwerp voor, maar je voert ook namens de fractie voor bepaalde onderwerpen het woord tijdens het Politiek Forum. In andere gemeenten noemt men dit ook wel een duo-raadslid, die in commissie-vergaderingen deelneemt. Het Politiek Forum vindt altijd plaats voor de gemeenteraad en hierin vinden eerste de inhoudelijke debatten plaats. De gebieden of onderwerpen kun je nog steeds zelf kiezen. Je neemt met enige regelmaat deel aan de fractievergadering. Je krijgt toegang tot de (vertrouwelijke) documenten nadat je de belofte of eed hebt afgelegd. De gemeente geeft een vergoeding per deelgenomen Politiek Forum.
  • Raadslid
    Je bent gemeenteraadslid en neemt volwaardig deel aan alle vergaderingen. Hier staat een vergoeding tegenover.

Uiteraard kun je ook gewoon lid worden en het CDA financieel ondersteunen, of besluiten alleen actief te worden in landelijke activiteiten.

Je hoeft niet direct lid te worden. Je kunt ook eerst eens een aantal keer vrijblijven kennis maken. Fractievergaderingen zijn in principe openbaar. Of je kunt een keer meelopen met een fractielid bij een fractie- of raadsvergadering om zelf te zien en te horen hoe fractieleden en vrijwilligers zich inzetten voor Leiderdorp. Alles geheel vrijblijvend. Uiteraard vergaderen we voorlopig digitaal, dus het gaat hier niet om letterlijk meelopen, maar er zijn digitaal en telefonisch voldoende mogelijkheden om nader kennis te maken.

Mail of bel naar onze secretaris Jan van Trigt via [email protected] of 06-53359753.

CDA voor een land dat we door willen geven!