19 februari 2018

CDA vraagt aandacht voor eenzaamheid

Het CDA kiest voor het ondervangen van eenzaamheid als één van de speerpunten in het zorg- en welzijnsbeleid. Het CDA wil het bestrijden van eenzaamheid nadrukkelijk in het beleid opnemen en met concrete acties komen. Het CDA hecht waarde aan een samenleving waarin iedereen meedoet en het gevoel heeft erbij te horen.

Op Valentijnsdag 14 februari j.l. heeft het CDA met haar team een bezoek gebracht aan een aantal bewoners van de Ommedijk. Met bloembolletjes in voorjaarstinten hebben we gemeend de lentegroei van buiten naar binnen te brengen en aandacht te vragen voor eenzaamheid. Een geslaagd bezoek met fijne reacties van de bewoners. Het beperken van eenzaamheid is een belangrijk aandachtspunt voor CDA Leiderdorp.

Uit landelijke cijfers blijkt dat bij ouderen boven de 75 jaar de helft zich wel eens eenzaam voelt. Eenzaamheid komt overigens bij alle leeftijden in meer of mindere mate voor. Het CDA wil daarom sociale contactmogelijkheden stimuleren en verbeteren. Er zijn in Leiderdorp tal van activiteiten en ontmoetingsmogelijkheden voor jong en oud. Belangrijk is dat de ontmoetingsmogelijkheid dichtbij is waar iemand woont.

Een gevarieerd welzijnsprogramma en het brengen van een bezoek (indien gewenst) voor 75+ers door Pluspunt zijn zinvol. De ouderenorganisaties, bibliotheek, culturele activiteiten, buurtverenigingen, de sportclubs en daarbij niet alleen als deelnemer, maar ook als vrijwilliger of toeschouwer. Een parkje of ingerichte speelruimten geven meer mogelijkheden om te bewegen en contact te leggen. Beide hebben een gunstige invloed op de algemene gezondheid van mensen.

Veel vrijwilligers bij verenigingen, kerken en in de omgeving, dragen eraan bij dat mensen van alle leeftijden zich thuis voelen in Leiderdorp. Het CDA is zuinig op deze sociale omgeving: “het zijn de kleine dingen die het doen”. Het CDA vindt dit belangrijk.