09 maart 2018

CDA wil groene polders voor agrariërs, recreatie én natuur

Nu het deze week warmer is geworden, zien we dat de lente in aantocht is. De eerste bollen staan in bloei en sommige vogels zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor het broedseizoen. Ook de weidevogels zullen binnenkort weer in groten getale aanwezig zijn, want de Leiderdorpse polders zijn belangrijke broed- en foerageergebieden voor hen. En elk jaar zie je dan meteen weer de discussie ontstaan hoe in deze periode om te gaan met onze prachtige polders.

Het is geen nieuws dat het slecht gaat met de weidevogels. En ook niet hoe belangrijk het voor deze vogels is dat zij ongestoord kunnen broeden en voor hun jongen kunnen zorgen. Daarom zijn er al in 2009 in Leiderdorp afspraken gemaakt met agrariërs, inwoners en belanghebbenden over onze polders. De Boterhuispolder is blijvend groen en agrarisch en buiten het broedseizoen toegankelijk voor iedereen. De Achthovenerpolder is eveneens bestemd voor rustige recreatie met behoud van zijn agrarische functie. Je kunt er prachtig fietsen en van de omgeving genieten vanaf de Ruigekade. Ook in de Munnikkenpolder is ruimte voor natuur en recreatie. Er is een strandje aangelegd en er zijn accommodaties van diverse (sport)verenigingen. Het overige deel van deze polder is ingericht voor rustige recreatie en daar zorgen ondiepe waterpartijen er voor dat (water)vogels kunnen foerageren en broeden.

Het CDA is blij met deze afspraken en wil dat zij ook in de komende periode blijven gehandhaafd. Zó is er in de Leiderdorpse polders plaats voor iedereen: recreanten, agrariërs én de natuur.