26 januari 2018

De afvalwijzer versus heldere en toegankelijke communicatie

Eén van de CDA speerpunten is heldere en toegankelijke communicatie. In de afgelopen periode heeft het CDA er regelmatig op gewezen dat informatie zowel digitaal als via gemeenteberichten beschikbaar moet blijven.

Het CDA heeft vragen gesteld over de Afvalwijzer 2018 omdat de informatie aanvankelijk uitsluitend online beschikbaar was. Het CDA wil dat iedereen mee kan doen met het “omgekeerd inzamelen” wat inhoudt dat het afval dat nog gebruikt kan worden als grondstof in verschillende bakken aan huis wordt opgehaald. Een grote verandering in  de afvalinzameling tot nu toe.

In de raadsvergadering van 22 januari j.l. bleek uit de antwoorden op de vragen dat mensen die niet digitaal vaardig of actief zijn , bij de balie in het gemeentehuis om een uitdraai op papier kunnen vragen. Het ophaalschema van het huishoudelijk afval wordt op basis van het adres en postcode afgedrukt. Mocht een bezoek aan de balie niet lukken, dan kan ook telefonisch hierom worden gevraagd.

Op deze manier kan iedereen op de hoogte blijven en meedoen aan een duurzamer Leiderdorp door meer hergebruik en minder restafval over te houden.

Inmiddels zijn algemene informatie brieven huis aan huis verspreid. Daarin wordt schematisch en in kleur de voorgestelde indeling van het herbruikbaar afval uitgelegd.

Daarnaast zullen bijzonderheden in de rubriek gemeente aan huis (LW) worden gepubliceerd. Voor het CDA is het belangrijk dat iedereen  zo goed mogelijk op hoogte is en betrokken blijft wat er in de eigen woonomgeving gebeurt.