19 februari 2022

Jonge wilg geplant bij schooltuinen

Samen met voorzitter Joop van Huut plantte CDA-lijsttrekker Medea Hempen een jonge wilg in de bomenrij aan de rand van de schooltuintjes. Met deze actie wil het CDA aandacht vragen voor het behoud en het (her)planten van bomen. Joop van Huut, CDA-prominent en voorzitter van de Stichting Schooltuinen Leiderdorp: “Wilgen houden de grond vast en zijn echt thuis in het Hollands landschap. Als je zo’n boom goed onderhoudt, dan kun je er veel plezier van hebben. Bij het knotten van de wilgen bewaren we altijd enkele takken. Die laten we wortel schieten aan de waterkant en planten we dan later weer als jonge boom. Zo kunnen ook dit jaar weer veel kinderen zien hoe bomen groeien.”  “We gaan in Nederland veel te laconiek om met het kappen en herplanten van bomen”, stelt lijsttrekker Medea Hempen. “De afgelopen 10 jaar zijn er zo’n 2,5 miljoen bomen gekapt, en steeds vaker worden die niet vervangen door nieuwe exemplaren. Of er worden een paar dunne sprieten voor teruggeplaatst, waarvan het nog vele jaren duurt voor die weer een volwassen boom zijn. En dat terwijl bomen zo belangrijk zijn voor een gezonde en mooie leefomgeving. Gelukkig hebben we in Leiderdorp nog flink wat bomen in de openbare ruimte en in onze mooie parken zoals De Bloemerd en De Houtkamp. Als gemeente moeten we zuinig zijn op onze bomen. Daarom is het belangrijk dat ons voorstel in de gemeenteraad is aangenomen om ervoor te zorgen dat ook de gemeente Leiderdorp zelf een vergunning moet aanvragen om bomen te kappen. En dat we op voorstel van het CDA op korte termijn beleidskeuzes gaan maken hoe we met de herplant van gekapte bomen om willen gaan.”