21 januari 2023

Medea Hempen op bezoek bij Voedselbank

Dinsdag 16 januari jl. bezocht Medea Hempen, fractievoorzitter CDA Leiderdorp, de Voedselbank Leiden. Niet alleen Leidenaren, maar ook Leiderdorpers die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, kunnen hier terecht voor een gratis wekelijks voedselpakket.

Het aantal personen dat gebruik maakt van de Voedselbank is het afgelopen jaar flink toegenomen. Telde de Voedselbank een jaar geleden nog ongeveer 1100 klanten per maand, inmiddels zijn dat er 1600 à 1700. ‘Steeds meer mensen komen in de problemen door de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie’, verklaart bestuurslid Gerrie Corino de groei. ‘Al zien wij hier natuurlijk lang niet alle mensen. Er is veel schaamte.’

Hoewel de Voedselbank er elke week weer in slaagt al die monden te voeden, legt de enorme groei van het aantal klanten ook de nodige druk op de organisatie. ‘We werken volledig met vrijwilligers’, vertelt voorzitter Frank Mittertreiner. ‘Maar met inmiddels 100 medewerkers, worden we wel een steeds grotere organisatie. Zeker in de bestuursfuncties is het niet meer zo dat je met een paar uurtjes in de week klaar bent.’

Ook is het elke week weer spannend of er genoeg producten worden aangeleverd. Supermarkten gaan in deze dure tijd steeds bewuster met hun voorraden om, zegt Mittertreiner. Hierdoor blijft er minder voor de Voedselbank over en is het al voorgekomen dat er geen brood of vlees was om uit te delen.

Gelukkig dragen ook anderen de Voedselbank een warm hart toe. Met regelmaat komen (financiële) donaties binnen van particulieren, kerken, ondernemers en organisaties. Ook met de extra subsidie van € 10.000 van de gemeente Leiderdorp, waartoe de Raad in november jl. verzocht, is de Voedselbank erg blij. ‘Ook voor ons stijgen de energiekosten fors, dus dat extra geld kunnen we goed gebruiken’, zegt Mittertreiner. Op de vraag van Hempen of de Voedselbank maatregelen neemt om de energiekosten in de toekomst beheersbaar te houden, reageert de voorzitter enthousiast: ‘We zijn bezig met de aanleg van zonnepanelen op ons dak. We hebben een enorm dak, dus we krijgen veel panelen en verwachten straks een forse besparing. Ook krijgen we binnenkort van een Leiderdorpse ondernemer een elektrische bestelauto. Daar zijn we erg blij mee.’

Naast Hempen waren ook vertegenwoordigers van de Leidse Stichting Güney en mensenrechtenbeweging ATD Vierde Wereld bij het bezoek aangesloten. Hempen: ‘Het was een serieus gesprek in een ontspannen sfeer. Fantastisch om te zien wat de Voedselbank allemaal doet. Hoewel het natuurlijk schrijnend is dat in zo’n welvarend land als Nederland steeds meer mensen op een voedselbank zijn aangewezen. Dat raakt me.’

Heeft u moeite dagelijks een maaltijd op tafel te zetten? Kijk dan op www.voedselbankleiden.nl of bel 06 – 18 34 84 81.