12 oktober 2020

Mobiliteitsnota's

In het Politiek Forum van 5 oktober en de Gemeenteraad van 12 oktober zijn drie mobiliteitsnota’s besproken en goedgekeurd. In deze nota’s gaat het over de plannen met voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer in de komende 4-5 jaar. De prioriteit ligt bij het langzame verkeer. Aanvankelijk liep het inspraakproces moeizaam, o.a. door Coronabeperkingen. Dit is vervolgens goed door de wethouder opgepakt. Er is door de Leiderdorpers ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid om commentaar op de nota’s in te brengen.

Het CDA heeft voor het Politiek Forum een flink aantal vragen gesteld. Als CDA-fractie hadden we een tweetal zorgen voor wat betreft de nota’s:

Zorg 1: Voorhoflaan/Heinsiuslaan
Het aanbrengen van een knip op de Heinsiuslaan leek ons niet de beste oplossing. Een knip op de Voorhoflaan zou veel meer sluipverkeer besparen. We hebben hier in het Politiek Forum uitgebreid over gedebatteerd. In de voorgestelde planning werd de knip in de Heinsiuslaan ook pas 2 jaar later aangebracht dan de aanpassing van de Voorhoflaan. Uiteindelijk bleek er onvoldoende steun voor het aanbrengen van een knip op de Voorhoflaan.

Daarom hebben we samen met VVD, CU/SGP en D66 aan een motie gewerkt, die pleit voor gelijktijdige invoering van knip op de Heinsiuslaan en de herinrichting van de Voorhoflaan. De knip gaat daarmee ook in 2021/2022 plaatsvinden. Daarnaast hebben we als CDA een aanvullende evaluatie-motie ingediend, die oproept om na invoering van elke maatregel, deze na 1,5 jaar te evalueren op de effecten. Deze motie werd raadsbreed gesteund en geeft in ieder geval de mogelijkheid om maatregelen te heroverwegen, mochten de effecten te beperkt zijn.

Zorg 2: Van der Valk Boumanweg
Zoals ook al aangegeven bij de behandeling van de mobiliteitsvisie en opnieuw bij het Politiek Forum begrijpt het CDA niet goed waarom de Van der Valk Boumanweg wordt gedefinieerd als gebiedsontsluitingsweg i.p.v. wijkweg. Het eerste gedeelte van de weg bij de Persant Snoepweg is veel te gevaarlijk en nodigt uit tot te snel rijden met aantrekkingskracht voor sluipverkeer, ook naar Laan van Ouderzorg en Vronkenlaan.

Om de reden heeft CDA fractie een amendement ingediend, waarmee we op korte termijn veranderingen willen doorvoeren op de Van der Valk Boumanweg die bijdragen aan de veiligheid van voetgangers, fietsers en automobilisten. De uiteindelijke complete herinrichting het beste kan worden gecombineerd met het vernieuwen van het riool ter plaatse.

Hiermee hebben we gezocht naar maatregelen die langzaam verkeer beschermen en doorstroming behouden, in afwachting van 3 belangrijke ontwikkelingen:

1. Veranderingen naar aanleiding van afsluiting voor autoverkeer van de Spanjaardsbrug
2. Definitieve planvorming en circulatie rond de bestemming Baanderij (vanuit de VDVBW)
3. Effecten van beperkte maatregelen (geen knip) in het terugdringen van sluipverkeer richting Vronkenlaan.

Ook dit amendement werd raadsbreed gesteund door alle fracties in de Leiderdorpse gemeenteraad.