21 september 2020

Samenwerking in de Leidse Regio

In de Leiderdorpse Forum op 14 september en in de Raad van 21 september is het rapport Berenschot besproken. Dit rapport heeft als titel: 'Effecten van een bestuurlijke fusie in de Leidse regio. Onderzoek regionale samenwerking Leiderdorp'. Het is het vervolg op het TwijnstraGudde onderzoek wat de regionale samenwerkingsverbanden onderzocht. Namens het CDA Leiderdorp voerde Huibrecht Bos het woord in het Forum en de Raad.

Huibrecht geeft aan dat we als CDA kritisch zijn op het rapport. Het is grotendeels een samenvatting van eerdere onderzoeken. Daarnaast maakte hij de volgende drie punten:

1. De basisgedachte is dat we op bijna alle belangrijke dossiers met andere gemeenten aan tafel zitten, samenwerken of een Gemeenschappelijk Regeling gebruiken die klopt, echter deze hebben eigenlijk nooit de samenstelling van de 5 gemeenten van de Leidse Regio.
    MAAR… dat deze vijf gemeenten veel meer kunnen samenwerken als regio van wonen, werken en recreëren is een heel goed idee. Het CDA staat achter de gedachten dat we als vijf gemeenten beter kunnen samenwerken.

2. De vraag is of de andere gemeenten wel zo open staan voor het gesprek hierover.
    MAAR… dat is de moeite waard om te proberen

3. De meeste opgaven hebben al een overlegtafel: Holland Rijnland, Hart van Holland, maar ook 6 gemeenten in de Regionale bedrijventerreinen strategie. Dus het is zoeken naar een dossier.
    MAAR… als we een dossier vinden waar de 5 gemeenten van de Leidse Regio elkaar vinden, leren we elkaar beter kennen, en ook vinden om samen te werken op andere dossiers.

De samenwerking, ook met gemeente Leiden, is bepaald niet van voldoende niveau. Het staat al jaren op een laag pitje en niemand neemt het initiatief om hiermee verder te gaan. Die uitdaging uit het Berenschot Rapport willen we als CDA graag steunen! Laten wij het initiatief nemen om te de 5 gemeenten structureel aan tafel te krijgen over inhoudelijke punten op het gebied van wonen, werken en recreëren. Om deze reden heeft het CDA steun uitgesproken voor een motie op initiatief van D66. Deze motie werd uiteindelijk unaniem gesteund. De motie roept op om samen met de andere regiogemeenten maximaal drie speerpunten te kiezen, waarbij samenwerking van belang is. Huibrecht steunde deze motie met de woorden dat het veel belangrijker is om goede samenwerking te bewerkstelligen, dan dat we een discussie voeren over een stip over de horizon.