CDA | Vergunninghoudersparkeren

13 mei 2025 3 minuten lezen

Ver­gun­ning­hou­ders­par­ke­ren

Op 12 mei behandelt de Leiderdorpse raad misschien wel één van de meest beladen onderwerpen in deze raadsperiode: De invoering van vergunningshoudersparkeren in Leiderdorp. Achter deze term schuilt een verregaande verandering in ons Leiderdorpse parkeerbeleid. Lees hieronder het standpunt van het CDA, zoals ook verwoord in het politiek Forum door onze fractievoorzitter Jan Huisman.

Het CDA stemde eerder, en ook vorig jaar tegen de keuze voor vergunninghoudersparkeren. Het standpunt van de CDA-fractie is dan ook geen verrassing: Wij blijven tegen dit voorstel en zijn kritisch.

Het CDA heeft samen met de hele raad op 7 november 2022 een motie aangenomen tegen betaald parkeren met de vraag om snelle andere maatregelen te nemen. Vervolgens is deze motie vertaald als een motie tegen parkeermeters. De suggestie is dat vergunningshoudersparkeren, hier niet onder valt. Linksom of rechtsom, vergunningshoudersparkeren kost geld. De Leiderdorpers moeten hiervoor betalen, hetzij via verkrijging van een vergunning of via een algemene belasting. O.a. om deze reden hebben we vorig jaar 8 april 2024 met D66 een motie ingediend voor andere snelle maatregelen in de betreffende wijken. De motie heeft het niet gered, maar ons doel was om af te komen van de tunnelvisie op vergunningshoudersparkeren en andere maatregelen toe te passen.

Onze grote zorg is dat het probleem wordt verplaatst. Het door ons steeds genoemde risico van het ''waterbedeffect''. Er is een aannemelijk risico, dat een parkeerprobleem zich verplaatst naar de aangrenzende wijken. Vergunningshoudersparkeren is immers geen oplossing voor mobiliteit. Daarnaast bestaat het feit dat voor veel mensen, het hebben van een auto, geen vrijwillige keuze is. Het raakt mensen met lage inkomens en zij die afhankelijk zijn van de auto voor hun werk.

In de documenten wordt dit waterbedeffect ook als belangrijk risico genoemd. Vele bewoners delen deze zienswijze. In alle zienswijzen is de reactie, dat de raad over dit risico moet besluiten, dus feitelijk wordt er geen oplossing gegeven aan deze zorg. Het is uiteindelijk aan de Raad of we dit risico moeten accepteren. Daarnaast blijkt uit onze technische vragen dat het College ook dit risico ziet. Men overweegt immers een blauwe zone rondom Tamarco en het buurtvereniging Zijlkwartier. Dit valt al buiten het gebied waar vergunningshoudersparkeren wordt ingevoerd.

Het is ook geen eenvoudige maatregel voor de betrokken bewoners. Het geeft praktische bezwaren, denk hierbij aan mantelzorgers, grootouders die op kleinkinderen passen, voor de zzp-er die op een locatie moet werken, of iemand die niet digitaal vaardig is om een aanvraag te doen voor een bezoeker. Allemaal voorbeelden waar het voorstel dan wel oplossingen voor zoekt via zorgverleners-, mantelzorg- en verenigingsparkeervergunningen, maar in de praktijk gaat dit leiden tot complexiteit en problemen. Willen het echt zo moeilijk maken in Leiderdorp?

Wij miskennen daarmee niet het bestaande parkeerprobleem. De oplossing moet wel beter zijn dan het kwaad. We hebben hiervoor dan ook enkele suggesties:

  • Voor het Zijlkwartier, laat het draagvlakonderzoek zien dat het gebied het dichtstbij de Spanjaardsbrug de overlast ervaart. Al redelijk snel, al na de eerste straten, is de overlast een stuk minder. Slechts 21 en 13 procent van de bewoners aldaar ervaren overlast. Het is ons onduidelijk waarom deze gebieden dan ook worden aangewezen als een gebied waar vergunninghoudersparkeren moet worden ingevoerd. Dit lijkt willekeurig en alleen afhankelijk omdat de wijk nu éénmaal dezelfde is, namelijk het Zijlkwartier.
  • Bij het Hofje van Holtlant zien we in het onderzoek meer steun voor vergunninghoudersparkeren, maar ook hier is de vraag of vergunninghoudersparkeren de beste oplossing is. Het probleem wordt gecreëerd door de bedrijven en het ziekenhuis. Het ziekenhuis zou dit ook kunnen oplossen met een parkeergarage voor personeel. Hiernaast bij het gemeentehuis is het e.e.a. simpel opgelost door een blauwe zone. Deze had ook bij het Hofje kunnen worden toegepast. Er is ook een voorstel geweest om hekjes te plaatsen, of in ieder geval borden dat parkeerplaatsen alleen bedoeld zijn voor bewoners van de wijk. We lopen bij dit gebied het risico dat bedrijfsmedewerkers en ziekenhuismedewerkers zich gaan verplaatsen naar het Voorhof. Welk probleem lossen we dan op?

In de raad ligt een plan wat betaald parkeren op termijn in heel Leiderdorp mogelijk kan maken. Heel vaak moeten we in deze raad de afweging maken tussen algemeen belang en persoonlijk belang van inwoners. Het parkeerprobleem in een gedeelte van de twee wijken bestaat, dat ontkennen we niet, echter vinden we dit probleem groot genoeg om het betaald parkeren vanuit Leiden over de Rijn en de Zijl naar onze gemeente te brengen? Dat is de vraag die de raad moet beantwoorden.

In de gemeenteraad 19 mei 2025 zal er een definitief besluit worden genomen over de invoering van vergunningshoudersparkeren in het Zijlkwartier en Hofje van Holtlant.

Lees
ver­der