29 april 2022

Afvalgrijpers voor het grijpen als het aan CDA ligt

Met het zomerseizoen in zicht zullen inwoners en bezoekers van Leidschendam-Voorburg met het lekkere weer meer buiten recreëren en ontspannen, wat extra zwerfafval en dus ook stank- en ongedierteoverlast met zich mee kan brengen. De gemeente kan een preventieve rol vervullen in het voorkomen hiervan.

Eerdere berichtgeving in regionale media over een initiatief van buurgemeente Den Haag waarin de mensen die hun buurt willen schoonhouden ondersteunt door gratis afvalknijpers te verstrekken was aanleiding tot het stellen van vragen. In Utrecht is een vergelijkbaar initiatief: op een aantal plekken in de stad hangen afvalgrijpers “voor het grijpen”, waardoor men ter plekke gemakkelijk zwerfafval kan opruimen wekte enthousiasme bij het CDA. CDA-raadslid Lieke Muller heeft de wethouder daarom gevraagd of dergelijke initiatieven ook in onze gemeente kunnen worden uitgerold.

“Toen ik over de initiatieven in Den Haag en Utrecht las, waar afvalgrijpers beschikbaar worden gesteld voor inwoners, leek het mij niet meer dan logisch om te onderzoeken of dit ook in onze gemeente mogelijk gemaakt kan worden. Uiteraard is het eerste doel om zwerfafval te voorkomen, maar dat lukt in de realiteit helaas niet altijd. Gelukkig zijn er genoeg enthousiaste en betrokken buurtbewoners die zich op diverse manieren inzetten voor een schone leefomgeving. Als CDA Leidschendam-Voorburg vinden wij een schone buurt en gemeente belangrijk en zouden we graag zien dat er meer aandacht en waar nodig ondersteuning vanuit de gemeente is voor zulke initiatieven”, aldus raadslid Muller.

Een voorbeeld van een knijperhub of grijperbieb zoals dat in Utrechtse wijk Zuilen te vinden is (fotobron)