10 december 2021

Blog van Ron

December wordt ook wel de feestmaand genoemd. En het is inderdaad heerlijk om in deze maand met familie en vrienden gezellig bij elkaar te zijn met Sinterklaas of Kerst en cadeautjes uit te wisselen. Afgelopen dinsdag hadden we de laatste raadsvergadering van dit jaar en bleek, met ook nog eens verkiezingen op komst, dat ook politici van cadeautjes houden en in het bijzonder met het uitdelen daarvan. Als extra verrassing voor de komende koude en wellicht ook witte maanden dacht de raad strooizout uit te pakken.

Aan de orde was dinsdag een motie om op verschillende plekken in de gemeente gratis strooizout aan te bieden. Nu kunt u op twee plekken in de gemeente in de wintermaanden strooizout ophalen. Van deze mogelijkheid wordt overigens weinig gebruik gemaakt. Straks, is het idee, kunt u op meerdere plekken strooizout ophalen en omdat het dichterbij bereikbaar is, wordt er ook meer gebruik van gemaakt. Dat klinkt logisch en sympathiek. En toch wringt het bij mij. Het voorstel komt van onder meer de VVD, die zich eerder op de avond nog faliekant verzette tegen het voorstel om bij nieuwbouwprojecten van 10 woningen of meer te bouwen tot een prijs van maximaal € 600.000,-. Al met al nog een mooi bedrag en het draagt bij aan het beschikbaar komen van woningen voor mensen met een kleinere portemonnee. We bereiken dat we bouwen voor doelgroepen die we nu juist graag in onze gemeente willen laten wonen. Als het aan de VVD ligt, bouwen we dus nieuwbouwwoningen in onze gemeente van meer dan € 600.000,-, maar het strooizout kunt u gratis afhalen. Hoe de gemeente dat gaat betalen? Dat vergat de partij van financiële degelijkheid er bij te vertellen. De andere partij, GroenLinks, die het voorstel indiende, laat zich graag voorstaan op het groene gezicht en maatregelen die energie- of klimaatbesparend zijn. Nu weet vrijwel iedereen dat strooizout milieubelastend is en pas echt werkt als er veel verkeer overheen rijdt. Uw stoep, en wellicht dat van de buren als zijzelf wat minder uit de voeten kunnen, sneeuwvrij maken met een bezem is dus veel (milieu)vriendelijker.

Uiteindelijk gaat het mij niet zozeer over de kosten voor gratis strooizout en hoe we dat betalen, of dat een beetje strooizout het milieuvraagstuk nu echt zoveel groter maakt. Het gaat er mij om dat het CDA niet staat voor de bemoederende overheid, die alles in hapklare brokken voor inwoners aanlevert. Het CDA gelooft in de eigen kracht van mensen, die prima in staat zijn om zelf een zak strooizout te kopen, of gewoon de bezem pakken en de stoep schoonvegen. Het gaat erom wat jij en ik samen kunnen doen en bereiken. Als we de stoep van de buren meenemen, of onze hulp aanbieden bij mensen die zelf niet in staat zijn hun stoep sneeuwvrij te houden, dan houden we onze gemeente schoon, helpen we elkaar en draagt het bij aan bevordering van sociale cohesie of bestrijding van eenzaamheid. In een koude winter met sneeuw zijn we er dan ook gewoon even voor elkaar. Dat is fatsoen en geeft echt betekenis aan de feestmaand en een witte Kerst.

Tot slot. De afgelopen maanden mocht ik op Vlietnieuws, evenals mijn collega-fractievoorzitters, een column plaatsen. Ik deed dat met plezier en dank u voor uw belangstelling. In het nieuwe jaar komen we elkaar vast weer tegen. Voor nu wens ik u witte, gezellige en gezegende Kerstdagen, samen met uw dierbaren en binnen de beperkingen van de covid-maatregelen. Toch zijn er in deze periode ook inwoners eenzaam of beschikken ze niet over mogelijkheden om deze maand feestelijk aan te kleden. Denk daarom in deze tijd ook eens aan uw mede-inwoners die het minder getroffen hebben door bijvoorbeeld een extra bijdrage aan de voedselbank in onze gemeente, of kijk eens in de buurt of iemand wat extra aandacht zou waarderen.