05 april 2023

CDA blij met extra uitgiftepunten menstruatieproducten

Het CDA is blij dat het college uitvoering geeft aan de motie om menstruatiearmoede tegen te gaan. Eén op de tien huishoudens in Nederland die in armoede leeft, heeft geen geld voor menstruatieproducten, volgens het armoedefonds. Met de huidige inflatie- en energiecrises komen steeds meer huishoudens in financiële moeilijkheden.

“Het is belangrijk dat we menstruatiearmoede serieus nemen en hier actie op ondernemen. Daarom is op initiatief van het CDA samen met andere fracties in juli 2021 een motie ingediend die het college vraagt te onderzoeken hoe de gemeente zelf producten kan verstrekken voor huishoudens die het niet kunnen betalen” aldus CDA-raadslid Diederik Visser. Het college heeft nu aangegeven dat zij als pilot eenmalig een financiële bijdragen zullen leveren aan het bevoorraden van de nieuwe uitgiftenpunten en het opzetten van nieuwe uitgiftepunten. Hierdoor worden deze producten voor meer vrouwen en meisjes in onze gemeente beschikbaar.

“Het is mooi om te zien dat het college nu actie onderneemt om er te zijn voor onze inwoners met armoede. In een solidaire gemeente is dat ook meer dan terecht, zeker gezien de noodzaak bij meisjes en vrouwen die met financiële problemen kampen” aldus Visser. Het CDA is dan ook blij dat de gemeente de kennis die voortvloeit uit de pilot meeneemt bij het nieuw te ontwikkelen minimabeleid. “Armoede toont zich met veel gezichten. Een goed minimabeleid moet alle vormen van armoede in kaart brengen en op een praktische manier oplossingen bieden voor mensen die dat nodig hebben. Het CDA zal zich blijven inzetten op dit thema door de uitvoering van de uitgiftepunten te monitoren en constructief mee te denken bij het vormen van het nieuwe minimabeleid”.