23 mei 2023

Durf duidelijk te zijn over duurzaamheid

Afgelopen week besprak de commissie Omgeving het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026. De ambities zijn groot. Dat moet ook, want bij duurzaamheid gaat het in onze gemeente de verkeerde kant op. Bijna alles wat te meten valt, wordt niet gehaald, loopt achter. Of het wordt zelfs erger: CO2 uitstoot, de luchtkwaliteit in het algemeen, afval scheiden, de energietransitie. En dat terwijl onze inwoners steeds meer de nadelige gevolgen ervaren van hittestress, gebrek aan schone lucht en slechte isolatie.

CDA-raadslid Liesbeth van der Heide: “Daarom vragen wij de wethouder: durf duidelijk te zijn over duurzaamheid. Onze inwoners hebben concrete plannen nodig. En dat is nou precies wat in dit programma aan ontbreekt. Het leest als een visiestuk, een opsomming van ambities en richtingen. Het staat bol van termen als faciliteren, stimuleren en aanjagen. Maar, het is een uitvoeringsplan: daarin zouden veel helderder tussendoelen en concretere stappen terug moeten komen, inclusief een duidelijke planning in de tijd en duidelijke taakverdeling”.

Om die duidelijke stappen te kunnen zetten heeft het CDA een aantal concrete voorstellen gedaan. Om de duurzame opwekking van energie te bevorderen riep het CDA op om het politieke taboe op windenergie te doorbreken. Het CDA was blij met inbreng over windenergie door twee ondernemers uit Stompwijk. “Niemand in onze gemeente, en zeker het CDA niet, wil een herhaling van de situatie met de windturbine nabij de Zeeheldenwijk. Maar dat is geen reden om helemaal een streep te zetten door windenergie. Wat als inwoners zelf collectief windenergie willen opwekken en met elkaar afspraken maken over de locatie? Of als ondernemers op eigen grond een erfwindmolen willen plaatsen, die niet zo kolossaal is al een windturbine, om duurzame opwekking te realiseren? Laten we, onder duidelijke voorwaarden, het politieke taboe op windenergie doorbreken en samen inzetten op duurzame energieopwekking,” aldus Liesbeth van der Heide.

Verder pleit het CDA voor een versnelde vergroening en ontharding van schoolpleinen. Een aantal scholen is al gestart, maar er valt nog winst te halen. Om de luchtkwaliteit te verbeteren pleit het CDA voor een aanpak op houtstook en een vuurwerkverbod. “De uitstoot van fijnstof door houtstook is groter dan de uitstoot door het wegverkeer. Als gemeente voldoen we nog lang niet aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie voor luchtkwaliteit. Van het college verwachten we dan ook meer urgentie en concrete maatregelen om onze inwoners schone lucht te bieden”, aldus Van der Heide. “Een andere maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren is”, volgens Van der Heide, “het invoeren van een 30 km-zone voor verkeer binnen onze hele gemeente. Het bevordert ook nog eens de verkeersveiligheid.” Verder is het te gek voor woorden dat in de gemeente Den Haag een milieuzone geldt en bij onze gemeentegrens het bord: ‘Hier eindigt de milieuzone’ is geplaatst.

Voor het CDA is de tijd van keuzes uitstellen voorbij. We zullen concrete maatregelen moeten treffen onze gemeente en omgeving leefbaar te houden en door te kunnen geven aan volgende generaties.