11 november 2022

CDA motie meisjesdeelname Sterk voor Noord-activiteiten unaniem aangenomen

Op 24 oktober 1975 legden IJslandse vrouwen het hele land plat, ze weigerden om betaald én onbetaald werk te doen. Zo protesteerden zij tegen ongelijke betaling en ongelijke behandeling.

Het gevolg? Fabrieken, winkels en scholen moesten sluiten waardoor vaders hun kinderen dan maar meenamen naar het werk. Daar werden de kinderen zoet gehouden met kleurplaten en snoepgoed. Worstjes, makkelijk om te koken en geliefd bij kinderen, waren overal uitverkocht. Vluchten werden geannuleerd wegens personeelsgebrek. Tijdens het nieuwsbulletin waren spelende kinderen hoorbaar op de achtergrond bij de radionieuwslezer.

Het toonde aan hoe onmisbaar vrouwen zijn in de maatschappij.

In Gemeente Leidschendam-Voorburg is onlangs een jarenlang versterkingsprogramma gestart voor Leidschendam-Noord. Enkele van de doelstellingen van dat programma zijn om "te bouwen aan gelijke kansen" en "jeugdigen die opgroeien in Leidschendam-Noord gelijke kansen te geven om talenten en vaardigheden te ontwikkelen". Klinkt goed! Maar...

De realiteit is echter dat jonge meiden niet of nauwelijks zichtbaar zijn in het straatbeeld en bij activiteiten in deze wijken. Dit terwijl meedoen aan activiteiten voor jongens én meisjes in de leeftijd 12-25 jaar zo ontzettend belangrijk is voor de persoonlijke vorming en talentontwikkeling.

In het versterkingsprogramma wordt wél aandacht besteed aan het bereiken van mensen met bijv. taalachterstand of (dreigende) schuldenproblematiek, maar er is geen specifieke aandacht (en dus ook geen middelen) voor het activeren en betrekken van meisjes en vrouwen - ondanks dat 53% van de bewoners in Leidschendam-Noord meisje/vrouw is.

De IJslandse vrouwen hebben in 1975 écht wel aangetoond hoe essentieel de rol van meisjes en vrouwen is in de maatschappij, de economie en bovenal: in onze toekomst.

Daarom heb ik vorige week mijn allereerste motie als CDA-raadslid ingediend waarin we het College oproepen zich proactief in te zetten om speciaal de groep meisjes en vrouwen in de leeftijdscategorie 12-25 jaar (én hun ouders/voogd/gezin) te bereiken en te motiveren voor hun cruciale deelname aan de activiteiten binnen het versterkingsprogramma en de maatschappij als geheel.

De motie is UNANIEM aangenomen!

Sterker nog: alle partijen in de gemeenteraad hebben deze motie mede ondertekend en ingediend. Lees de motie hier: https://lnkd.in/e5hTgf3d