27 januari 2013

CDA op bezoek bij De Smulhoeve

De naam laat al raden dat het hier een restaurant betreft. Maar in dit geval wel een bijzonder restaurant. Het wordt vrijwel geheel gerund door jongeren met een verstandelijke beperking. Deze jongeren leggen met groot plezier bezoekers in de watten, die een hapje of drankje komen gebruiken. Voor deze vorm van dagbesteding is er helaas een wachtlijst. Momenteel werken er 37 jongeren in deze eetgelegenheid, terwijl er eigenlijk plaats is voor slechts 24 mensen. Ook jongeren uit Leidschendam-Voorburg werken in De Smulhoeve.

Het restaurant ligt naast woonhuis De Kip. In dit huis wonen 12 jongeren met een beperking op een relatief zelfstandige manier. Direct om de hoek is namelijk professionele begeleiding beschikbaar waar zij een beroep op kunnen doen. Deze bijzondere woon- werkcombinatie is opgericht op initiatief van ouders. Zij wilden hun kinderen het liefst zoveel mogelijk zelfstandig laten wonen.

De gemeente Den Haag en woningcorporatie Wooninvest hebben eveneens een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van deze voorziening. Het kabinet wil de verantwoordelijkheid voor de AWBZ zorg de komende tijd steeds verder overbrengen naar gemeenten. Vandaar dat het CDA met grote belangstelling kijkt naar dit type zorgvoorzieningen.