30 augustus 2022

De sociale kant van Leidschendam-Voorburg

Als laatste onderdeel van het inwerkprogramma voor de gemeenteraad, opgezet door de fantastische griffie, stond 30 augustus de bustour sociaal domein op het programma. Wederom een boeiend kennismakingsmoment met de vele mensen die hard werken om ons sociaal domein en daarmee de gemeenschap draaiende te houden. Jorrit Koster en Diederik Visser kijken dan ook met veel plezier terug op een leerzame ervaring.

Sociaal domein, wat is dat?

“Sociaal domein, wat is dat?” vraagt u zich wellicht af. Het sociaal domein is een verzamelnaam voor alle inspanningen die de gemeente doet op het gebied van werk, participatie, zorg, jeugd, zelfredzaamheid etc. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de participatiewet, de jeugdwet, de WMO en de gemeentelijke schuldhulpverlening. Kortom: een enorm belangrijk overkoepelend thema als het komt op de zorg die wij dragen voor de inwoners van onze gemeente.

De Groene Loper

Bij onze eerste stop, de Groene Loper in Voorburg, kwamen verschillende sprekers het woord en uitten ook hun zorgen over wat zij (moeten) doen. Bovenveen Samen vertelde over de samenwerking tussen verschillende sociale partners zo om een brede ondersteuning op te bouwen. Het was zeer hoopgevend om in een tijd van toenemende polarisatie en individualisering verhalen te horen over een gemeenschap die samenwerkt, zwakkeren sterker maakt, jongeren weerbaar maakt en eenzamen bezoekt. We hoorden het verhaal van een actieve en betrokken gemeenschap waar terecht de essentiële rol van vrijwilligers werd benoemd. Inzet voor sociale rechtvaardigheid en solidariteit zijn waarden die ons nauw aan het hart gaan.

Het Sociaal Service Punt vertelde over hun integrale aanpak om hulpvragen van inwoners en van groepen in onze samenleving op te lossen. De samenwerking met professionals uit verschillende werkvelden is een onmisbare schakel in de maatschappelijke ondersteuning.

Wat vooral heel duidelijk naar voren kwam, was hoe al deze voorzieningen onder druk komen te staan, zeker in de huidige crisis met inflatie en stijgende energieprijzen. Voor de gehele raad ligt hier een grote opgave, zorgen dat de zwakkeren in de samenleving op een sociale en rechtvaardige manier door deze moeilijke tijden worden geholpen. Alleen samen kunnen we elkaar helpen. Deze opgave is, zoals Samen Bovenveen eerder liet zien, een opgave voor iedereen. Niet in het minst voor de samenleving zelf.

Wat ook heel duidelijk is, is dat de samenleving in de juiste omstandigheden, ook onder zwaardere omstandigheden vitaliteit en (onvoorwaardelijke) inzet blijft tonen; zoals ook bijvoorbeeld de inzet door de leden van de Koningkerk en van Fenomeen Bovenveen elke dag weer doen.

De Trampoline

Vanaf de Groene Loper vervolgden we onze tour naar Kindcentrum De Trampoline.

Daar werd uitgelegd hoe het onderwijs omgaat met de diverse achtergronden, culturen, wensen en verwachtingen van (de ouders van) hun leerlingen. Uiteindelijk staat voor iedereen een duidelijk uitgangspunt centraal: hoe biedt je veiligheid aan een kind zodat deze vanuit de vertrouwde schoolomgeving aansluiting kan vinden in de gemeenschap.

Voor sommige kinderen (en hun ouders) is dat een uitdaging omdat sommigen uit vreselijke omstandigheden zijn gevlucht voor zij een veilige thuishaven vonden. Dit alles moet wel passen binnen ons Nederlandse schoolsysteem waar ook een passende rol voor ouders als het aankomt op opvoedkundige verantwoordelijkheid. Het was inspirerend om te zien hoe de school het belang van het kind voorop zet boven alle andere belangen. Het zorgen voor onze kinderen is een taak van ouders, maar ook de gemeenschap draagt hierin verantwoordelijkheid. Zien hoe scholen die rol vervullen was een waardevolle aanvulling.

Bij De Trampoline werden wij ook geïnformeerd over de Oekraïense school. Het was mooi te horen hoe ruimhartig onze lokale gemeenschap spullen had gedoneerd voor de inrichting van de school en de inzet die de gemeentelijke organisatie heeft verricht.

Stompwijk

Als laatst reden we naar Stompwijk, waar we verschillende infrastructurele projecten aldaar bekeken. Vervolgens werd in Het Dorpspunt met leden van Adviesraad Stompwijk gesproken over 4 belangrijke thema’s voor de Stompwijkse gemeenschap: woningen, wegen, werken en welzijn.

Bij het thema wonen kwam sterk de wens naar voren om de dorpsstructuur, het dorpsgevoel en de essentiële voorzieningen te behouden. Duidelijk was hoe deze gemeenschap, bijvoorbeeld zichtbaar via de sportvereniging, de jongerensoos en de Kerk, daar zelf een nadrukkelijke rol in heeft. Ook werd helder dat er een grote wens voor gefaseerde woningbouw is met een duidelijk verzoek om een regierol door de gemeente.

Verbinden langs de Vliet

We kijken terug op een zeer geslaagde avond met veel belangrijke inzichten. We zijn gesterkt in het besef dat een sterk CDA-geluid deze raadsperiode van groot belang is: Verbinden langs de Vliet.