02 oktober 2019

In gesprek...

In gesprek over de positie van de boeren in Nederland

Heilige huisjes

Dinsdag stonden de snelwegen rondom Leidschendam-Voorburg vol met boeren uit heel Nederland die protesteerden tegen extra milieumaatregelen voor de agrarische sector. Zo’n protest is zeldzaam, dus dan moet er wel iets aan de hand zijn. We weten inmiddels dat we het milieu, de luchtkwaliteit en dus onze eigen gezondheid geweld aandoen met het gebruik van fossiele brandstoffen, vervuilende industrie en de landbouw. Er moet iets veranderen, dus concludeerde een speciale commissie dat Nederland geen land mag zijn van heilige huisjes. Een heilig huisje waar steeds vaker naar wordt gewezen is de boerderij.  Daar heb ik geen moeite mee omdat ik zelf op het Limburgse platteland ben opgegroeid, CDA’ er ben of vindt dat er niks moet veranderen. Ik heb daar wel moeite mee omdat we  respectloos omgaan met deze van snel krimpende groep van 50.000 (in 2000 waren het er nog 100.000) hardwerkende Nederlandse ondernemers. Ondernemers die verantwoordelijk zijn voor 40 procent minder milieuvervuiling sinds 1980, het inkomen van hun werknemers en hun gezinnen en niet te vergeten: het eten dat vanavond bij u thuis op tafel staat. Praat er eens over wanneer u vanavond de aardappelen opschept. Wat is eerlijk om te vragen van een boer uit Stompwijk of het Westland voor een uitdaging waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn? Verbetert het milieu met een leegstaande Nederlandse boerderij terwijl ons bordje is gevuld met een kippetje uit Brazilië en Poolse aardappelen? En als u de Nederlandse boer verantwoordelijk maakt, bent u dan bereid de kiloknallers links te laten liggen en een eerlijke prijs te betalen voor zijn producten? Gelukkig hebben we een vrije economie met volop keuze. Dus bepaalt u op het moment dat u uw boodschappenkarretje vult wat u belangrijk vindt, wat het u waard is en welk huisje heilig is. Eet smakelijk!

Gijs Dupont

Raadslid CDA Leidschendam-Voorburg