06 april 2022

Leidschendam-Voorburg, kom in beweging!

CDA Leidschendam-Voorburg staat voor een groene, gezonde omgeving voor jong en oud. Een groene omgeving nodigt uit tot ontspanning, sporten en is gezond. Deze dagen gaan over gezond en ontspannen: 6 april is de landelijke Sportdag en 7 april is het Wereldgezondheidsdag én de Wandel-naar-je-werk dag. Raadslid Liesbeth van der Heide: "Sport, beweging en een groene omgeving zijn super belangrijk. Juist in de afgelopen coronatijd hebben we gemerkt hoe fijn het is om tijdens je werkdag even een rondje door het park te kunnen lopen en hoe nodig het is dat kinderen in hun eigen buurt een speeltuin of een trapveldje hebben waar ze hun energie kwijt kunnen."

De helft van alle volwassen heeft overgewicht volgens de jaarlijkse cijfers van het RIVM. Bij kinderen en jongeren van 4 tot 17 jaar oud is 15% te zwaar en dit percentage stijgt de afgelopen jaren steeds sneller. Mensen met overgewicht of obesitas lopen tegen allerlei problemen aan. Ze zijn vaker ziek, hebben vaker last van psychische problemen en hebben een grotere kans om arbeidsongeschikt te worden. De generatie van onze kinderen en jongeren ligt op schema om de eerste generatie in ons land te zijn die minder gezond is dan hun ouders. Dat is schandalig. We hebben geen tijd om te wachten om hier iets aan te doen.

Collega-raadslid Lieke Muller: “Dat sporten niet bij iedereen in het drukke leven past hoor ik regelmatig, maar daarom is het juist belangrijk om in elk geval meer te bewegen waar mogelijk. Loop of fiets niet naar de dichtstbijzijnde halte, maar kies eens een halte die wat verderop ligt. Pak de trap in plaats van de lift of roltrap. Of als je écht een uitdaging wilt, beklim zoals ik een paar keer achter elkaar de trap bij de Big Slide in Park ’t Loo. Onderweg naar beneden pak je lekker de glijbaan, gewoon, omdat het kan. Met een beetje extra beweging voel je je fysiek én mentaal stukken weerbaarder.”

Kortom: ga dus lekker naar buiten! Wandel of fiets naar je werk in plaats van in de bus of de auto te stappen. Ga die paar minuutjes joggen of wandel gewoon lekker een blokje om met de buurman/vrouw. Als CDA werken we intussen aan genoeg speelruimte voor kinderen in hun eigen buurt, behoud en uitbreiding van ons groen en voldoende ondersteuning voor onze sportverenigingen. Want het is niet alleen beter voor onze gezondheid, het is ook nog sociaal, gezellig en leuk!