22 maart 2023

Maidenspeech Lieke Muller: regionale samenwerking voor duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid

Toen ik ruim 10 jaar geleden vanuit Den Haag naar het groene Leidschendam verhuisde, was de goede bereikbaarheid één van de redenen om hier mijn thuis te maken. Die bereikbaarheid is de afgelopen jaren steeds meer onder druk komen te staan.

Dat was dan weer één van de redenen dat ik deze raad en kort daarna de MRDH wilde verrijken met mijn aanwezigheid. Hier en nu maken we beslissingen die gaan over de bereikbaarheid van de toekomst.

Die bereikbaarheid van de toekomst is ook exact de reden dat ik namens mijn partij dit amendement heb ingediend voor de strategische agenda van de MRDH. Om die bereikbaarheid in de toekomst te borgen, hebben we echt samenwerking met de regio nodig.

Dit jaar is het 20 jaar geleden dat toenmalig Koningin Beatrix de Sijtwendetunnel opende.

Een regionale verkeersader die dwars door onze gemeente loopt. Of beter; verkeersaorta, want stel je voor wat er gebeurt met het verkeer in de regio als de N14 een maand dicht is.

De eerste plannen voor de bouw van het Sijtwendetracé dateren uit 1938 vanuit de wens om een doorgaande verbinding tussen de Leidse en Rotterdamse regio’s te maken.

In de jaren 50 werd de roep om een goede verbinding steeds luider en werd het tracé vastgesteld dat we inmiddels kennen als de N14.

In de jaren 70 werd gestart met de aanleg van de N14. Door bezuinigingen kreeg de aanleg een lage prioriteit maar niet veel later werd door toenemende verkeersdrukte de behoefte aan een goede regionale verbinding steeds dringender.

Van het begin af aan is dit tracé van grote waarde voor onze gemeente, maar vooral ook voor de regio. Ik noem het niet voor niets een verkeersaorta.

Halverwege de jaren 90 werd besloten door Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Voorburg om de N14 aan te leggen zoals we deze nu kennen.

Voorburg kwam toen met het plan om de aanleg te combineren met woningbouw. Deze kans deed zich slechts één keer voor en die kans hebben onze voorgangers ten volste benut. Chapeau!

De N14 die door onze gemeente loopt, voorziet van oorsprong in een regionale behoefte aan goede regionale verbindingen.

De ronkende auto’s die op de N14 regelmatig in de file staan herinneren ons dagelijks aan hoe groot en hoe groeiend die behoefte is. Maar het laat ook zien hoe groot onze eigen behoefte is voor betere verkeersdoorstroom, duurzame verkeersoplossingen, betere leefbaarheid en minder luchtvervuiling.

In de jaren 70 liep het N14 project vertraging op wegens bezuinigingen, maar de noodzaak voor een goede regionale verbinding werd er niet minder om.

In deze tijd zijn werkzaamheden aan dit tracé vertraagd wegens de stikstofcrisis, maar de noodzaak voor goede regionale verkeersdoorstroom wordt er niet minder om.

Het project “verbeteren doorstroming A4-N14”, staat landelijk in de top 10 van hoge prioriteit-projecten van minister Harbers. Dit project zal zorgen voor ingrijpende veranderingen rond die drukke regionale verkeersaorta in het hart van onze gemeente.

Die ingrijpende veranderingen brengen ook eenmalige koppelkansen met zich mee.

Kansen die niet alleen onze gemeente, maar de hele regio aangaan.

Kansen die onze positie als gemeente kunnen versterken. Of, als we ze niet goed benutten; verzwakken.

Vandaag de dag staan we wederom voor grote beslissingen die cruciaal zijn voor de bereikbaarheid, verbinding en toekomstbestendigheid van onze gemeente en regio.

Vandaag hebben we de kans om, net als vroeger, de regio wederom te betrekken bij de toekomst van deze regionale verkeersaorta.

Voorzitter, in uw opening benoemde u dat de verantwoordelijkheden van onze voorgangers ook onze verantwoordelijkheid zijn. Net zoals onze Voorburgse voorgangers destijds de visie hadden om regionaal samen te werken en zo de aanleg van het tracé te benutten om woningen te bouwen, is het nu aan ons om een sterke toekomstvisie op de duurzame bereikbaarheid van onze gemeente en de regio neer te zetten.

Om dit te kunnen realiseren is naast steun van het Rijk en RWS echter ook steun en samenwerking vanuit de Metropoolregio hard nodig. Het gaat immers om een belangrijke verbinding in de regio verbeteren.

Het door besluiteloosheid laten dichtslibben van die verkeersaorta is een onaanvaardbaar risico voor onze toekomst. Is dat de gemeente of regio die we onze kinderen en kleinkinderen willen nalaten?

Voorzitter, beste collega’s, we hebben één keer de mogelijkheid om deze meekoppelkansen te benutten, maar de mobiliteitsopgave die voor ons ligt is te groot voor ons allen. Laten we samen met de Metropoolregio deze kansen bekijken met een blik op de toekomst.

Waarbij duurzame verkeersstromen, leefbaarheid, verkeersveiligheid én regionale verbinding worden meegenomen in de ontwikkelingen – en waarbij we samenwerking en verbinding zoeken met onze buurgemeenten.

Niet voor vandaag, maar voor de toekomst.