13 januari 2012

Van Kunduz naar Leidschendam-Voorburg

Sybrand van Haersma Buma, fractievoorzitter van de CDA tweede-kamerfractie en woonachtig in Voorburg, sprak vrijdag 13 januari kort op de nieuwjaarsreceptie van het CDA Leidschendam-Voorburg in de Kringloopwinkel Het Goed in Leidschendam.

Van Haersma Buma, zojuist teruggekeerd uit Kunduz Afghanistan, was het vooral opgevallen dat wij hier heel veel zaken vanzelfsprekend vinden, terwijl ze dat in landen als Afghanistan helemaal niet zijn.  Daarom onderstreepte hij in zijn toespraak ook het grote belang van de politie-trainingsmissie in Kunduz, waarvan hij het succes met eigen ogen heeft mogen aanschouwen. In brede kring begint in Afghanistan het besef door te dringen dat vrouwen evenveel rechten hebben als mannen, zelfs binnen de conservatieve delen van de bevolking wordt tegenwoordig aangifte gedaan van huiselijk geweld. Het is heel belangrijk dat de politie veilig en goed haar werk kan doen, en dat zonder dat je daar als slachtoffer eerst voor moet betalen. “Het werpt echt zijn vruchten af, ik ben erg trots op onze politie en militairen daar en wij mogen terecht trots zijn op hun goede werk”, aldus van Haersma Buma.
CDA-afdelingsvoorzitter Jan Veringa wees in zijn korte toespraak daarna op de nuttige functie van de kringloopwinkel, zeker in deze moeilijke economische tijden. Hij memoreerde een aantal belangrijke zaken uit het afgelopen jaar, waaronder de gemeentelijke bezuinigingen. Het CDA neemt ook in Leidschendam-Voorburg zijn verantwoordelijkheid, door bij noodzakelijke bezuinigingen het evenwicht te bewaren en vooral te letten op diegenen die de overheid het hardst nodig hebben.
Foto: CDA-afdelingsvoorzitter Jan Veringa (rechts) in gesprek