06 maart 2022

Verbinding, de kracht van verandering

Het is 8 maart internationale vrouwendag. De dag waarop we stilstaan bij het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld. Als vrouw, moeder, ondernemer, beroepsmilitair en veteraan heb ik het genoegen mij in mijn huidige militaire functie dagelijks in te mogen zetten voor het dossier: Gender in militaire operaties, voortvloeiend uit VN-veiligheidsraadresolutie 1325 over vrouwen, vrede en veiligheid. Internationale vrouwendag is mij dus bekend, evenals de thema’s vrede en veiligheid dat door mijn langere diensttijd ruimschoots zijn.

Dit jaar kent Vrouwendag het thema ‘solidariteit-de kracht voor verandering’ en roept mannen en vrouwen op zich solidair te tonen naar elkaar. Er is aandacht voor de rol van de man in het bereiken van meer gelijkwaardigheid: ‘Zonder mannen geen emancipatie’. Afgelopen zomer werden ons beelden gepresenteerd die deze noodzaak benadrukken. Beelden van ongewapende, demonstrerende vrouwen in Kabul, onverstoorbaar ondanks afranselingen van gewapende Taliban. De gepresenteerde situatie onderstreept dat een groep strijdbaar en krachtig kan zijn, maar ten onder zal gaan zonder solidariteit: steun hen met (meer) macht. De verbinding moet er zijn. Tot ons aller spijt maakt ook het huidige geweld in Oekraïne duidelijk dat deze noodzaak geen geografische grenzen kent.

Het juiste doen: in actie komen, ergens voor staan. De dingen juist doen: voor en naast hen gaan staan die dat behoeven.

De gelijkwaardigheid van mensen, de verbinding met elkaar en de waarde van onze vrije, pluriforme democratie komt ook tot uiting in onze wijze van besturen. Goed besturen betekent voor mij het doen van de juiste dingen en de dingen juist doen. Van 14 t/m 16 maart zal de stembusgang voor de gemeenteraadsverkiezingen centraal staan. Het is dan dat de lokale volksvertegenwoordigers voor de komende 4 jaar democratisch worden gekozen. Maar, het CDA belooft en vraagt betrokkenheid die verder reikt dan uw stem medio maart. Het CDA nodigt u uit mee te besturen. In verbinding samen te leven in Leidschendam, Voorburg en Stompwijk. Deze oproep is terug te vinden in het verkiezingsprogramma ‘Verbindend aan de Vliet’. Zo is het CDA voorstander van de inzet van burgerpanels om de gemeente inzicht te verschaffen in wat er speelt in wijken. Ook wijkraden dragen wat het CDA betreft bij aan een beter begrip van de wijken bij de gemeente en meer invloed en sturing vanuit inwoners. Met een vooraf vastgesteld eigen budget en representatieve vertegenwoordiging van inwoners kan een wijkraad de ontwikkelingen en de aansluiting met de behoeftes per wijk waarborgen.

Waar het verschil nu in zal moeten zitten, is de dingen juist doen. Hoe? Van bestuurders is het leveren van inspanningen om de juiste personen rond de tafel te krijgen, deze mensen daar te houden en hen te laten spreken een vereiste. Van kiezers is benodigd dat zij stemmen: door tijdens het stemmen te verzekeren dat de diversiteit aan behoeftes van inwoners terug te vinden is in de gemeenteraad. Daarnaast is essentieel dat kiezers hun stemgeluid structureel laten horen. Deze representatieve diversiteit en betrokkenheid zullen zorgen voor een bevordering van de benaderbaarheid, alsmede voor het beter gehoor geven aan de behoeftes van de inwoners. Het zal zorgen voor een sterkere verbinding tussen bestuur en inwoners. Het zal zorgen voor betere verbinding tussen inwoners door samenwerkingen op wijkniveau. Tot slot zal het zorgen voor betere perspectieven voor jongere generaties: zij zijn nu al in staat vorm te geven aan de leefomgeving van de toekomst en maken dat huidige bestuurders goed te bereiken zijn voor het afleggen van verantwoording. Anders geformuleerd: geen ingewikkeld taalgebruik, maar inclusieve instapvoorwaarden voor burgerparticipatie, representatieve vertegenwoordiging en een gemeenteraad die zich inspant de inwoner te dienen.

Als vrouw, moeder, beroepsmilitair en veteraan heb ik de betekenis van gelijkwaardigheid, verbinding en democratie in verschillende situaties mogen ervaren. Het brengt mij daarom op deze internationale vrouwendag tot mijn oproep: laat uw stem alstublieft horen! Laat het daarna niet alleen bij uw stem: Sta de gehele raadsperiode in verbinding met uw gemeente en hen die zich voor u mogen inzetten als volksvertegenwoordigers. ‘Solidariteit-de kracht van verandering’ bereiken we alleen als we het samen doen, ongeacht geslacht, leeftijd, gender, geboorteplaats etc. In deze rumoerige en onzekere tijd is het belangrijk dat we solidair zijn met elkaar, Ons concentreren op wat wij met elkaar delen en met onze stem opkomen voor onze democratie. Wat u ook stemt en wie u ook bent, op mijn uiterste best kunt u rekenen in welke rol dan ook!

Ivora Noort - CDA Leidschendam-Voorburg Lijst 3, nr 8

Ivora is moeder, sportliefhebber, beroepsmilitair, zwangerschapsdocent, meervoudig oorlogsveteraan.

Interesse in een afspraak tijdens een wandeling of sportsessie, of informatie over het partijprogramma? Neem dan contact op voor een afspraak.