20 mei 2020

Actualiteiten Maassluis

Lijndraaiersbrug

Afgelopen zaterdag werd Maassluis opgeschrikt door een grote knal. De Lijndraaiersbrug was dichtgeklapt, gelukkig zonder slachtoffers. Juist op de eerste dag dat de schepen weer door de Monstersche Sluis mochten en de brug voor de eerste zaterdag weer “gedraaid” werd. Wij hebben gister tijdens de raadsvergadering onze vragen hierover aan de voorzitter gesteld. Verdeeld over de periode voor de klap, na de klap en de toekomst van de brug.

Voor de klap

De brug is in 2017 opgeleverd en we gaan ervan uit dat conform de instructies van het opleverdossier is gehandeld. De volgende vragen waren daarom:

Waren er bij het onderhoud of anderszins al eerder aanwijzingen dat er iets mis was met het bewegingswerk van de brug?

Waren er veiligheidssystemen of protocollen om een dergelijk ongeval te voorkomen?

Het is gebruikelijk dat het brugdek zwaarder is dan het balansgewicht, waardoor de brug altijd dichtgedrukt blijft. Bij de Lijndraaiersbrug leek deze verhouding wat groot gezien de snelheid van dichtgaan. Klopt dat?

Er is gisteren al onderzoek gedaan, duidt deze op een ontwerpfout, een constructiefout of een andere oorzaak aangaande het hydraulisch systeem?

Het onderzoek volgt nog dus we hebben nog niet alle antwoorden. De brug is in 2017 opgeleverd en daarna in normaal onderhoud geweest.

De directe gevolgen

Direct na het ongeval is de rijweg gestremd, omleidingsroutes werden ingesteld, echter er is nog steeds sluipverkeer, wat helaas behoorlijke snelheden haalt op de vlieten. Bent u voornemens om hier iets aan te doen op korte termijn? En wanneer verwacht u de brug weer vrij te geven voor verkeer?

De schade lijkt gelukkig mee te vallen. De openstelling van de brug voor autoverkeer is voorzien op 27 mei, mits de schade inderdaad meevalt

De toekomst

De belangrijkste en de voor de hand liggende vragen die boven de markt hangen zijn gerelateerd aan oorzaak, aansprakelijkheid, andere bruggen en de definitieve openstelling voor zowel verkeer als scheepvaart, welke vragen kunt u al beantwoorden?

Vragen over oorzaak, aansprakelijkheid et cetera konden logischerwijs nog niet worden beantwoord. We hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het sluipverkeer over de vlieten. Wij hopen hier snel meer duidelijkheid over te krijgen.

Wielervereniging De Coureur

Verder hebben we een subsidie aanvraag voor wielervereniging De Coureur ingediend. Een zogenaamde kleedkamersubsidie.  Zodat De Coureur verder kan met het bouwen van een mooi clubhuis. Wij wensen ze veel succes met de verdere bouw van hun clubhuis en kleedkamers.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.