07 november 2017

Rijksmuseum

We hebben een nieuw kabinet. Het regeerakkoord heeft als titel ‘Vertrouwen in de toekomst’. Vertrouwen is een woord waar ik blij van word. Vertrouwen geeft mij een goed gevoel. Maar wat wil dat kabinet nu allemaal? Ik las ergens een samenvatting: hervorming van het belastingstelsel, meer geld naar defensie, verbeteringen in de zorg, meer vaste banen, de politie op sterkte en kennis over onze gedeelde geschiedenis, onze waarden en vrijheden vergroten.

Tsja, Kennis over onze gedeelde geschiedenis vergroten. Hoe gaat de regering dit doen? Het kabinet wil dat ieder kind tijdens zijn schooltijd het Rijksmuseum en het parlement bezoekt. Het kabinet investeert in de toegankelijkheid van historische plaatsen die het verhaal van onze geschiedenis vertellen. Ieder kind naar het Rijksmuseum? Is dat haalbaar?

Ik had het voorrecht om recent als juf met een klas op excursie te gaan naar het Rijksmuseum. We werden meegenomen op reis door het museum. De schepen die uitgestald staan zijn levensecht. Veel modellen. Veel soorten. De kinderen zagen zich al varen op zo’n schip. Hopende op voldoende verse groente en fruit aan boord tijdens de reis. Ook werd er geroken aan specerijen.

Na al die mooie VOC schepen liepen we naar de wapenkamer. De kinderen waren erg onder de indruk van de grote verzameling pistolen en geweren die het museum bezit. Er werd uitgebreid verteld over de mooi versierde geweren. De kinderen vonden het supergaaf.

Toen gingen we naar de Nachtwacht. De kinderen mochten tekenen wat hen opviel aan het schilderij. Zo leerden ze goed te kijken en te beleven. En als je goed kijkt, valt je veel op aan de Nachtwacht. Ook hier werden de kinderen meegenomen in het schilderij. Wat leuk!

Nu terug naar mijn vraag. Heeft deze excursie de gedeelde geschiedenis vergroot? Ze kunnen de verhalen toch ook in de klas aangeboden krijgen en op het digibord naar de Nachtwacht kijken? Ja, dat kan en dat moet ook. Maar de beleving bij die kinderen was zo groot! De verhalen van onze geschiedenis kwamen tot leven in het museum. Dit bezoek had een grote meerwaarde in het beleven van onze geschiedenis.

Dus ik ben voor! Wanneer mag ik weer met een klas naar het Rijksmuseum? Ik kan niet wachten.

Deze column verscheen op 7 november 2017 op maassluis.nu