08 juli 2016

Tweede Kamer motie Zorg rond zwangerschap en geboorte

In de laatste vergadering voor het reces is een motie van de Tweede Kamerleden Agnes Wolbert (PvdA) en Hanke Bruins Slot (CDA) over de geboortezorg in het Fransiscus Gasthuis & Vlietland unaniem aangenomen.

De Gemeenteraden en Colleges van de gemeentes Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Nissewaard zijn de afgelopen maanden op diverse wijze bezig om hun zorgen te uiten over het verplaatsen van de geboortezorg en kindergeneeskunde naar de locatie Rotterdam van het Franciscus Gasthuis & Vlietland. Naast diverse moties in de lokale politiek, overleggen en oproepen aan de bestuurders is op 7 juli daarbij ook een motie in de Tweede Kamer aangenomen.

De motie verzoekt de regering te bevorderen dat de geboortezorg in deze regio in goede afstemming met alle betrokken bestuurders en zorgverleders (waaronder verloskundigen, kraamzorg) wordt vormgegeven opdat de kwaliteit, veiligheid en bereikbaarheid van de geboortezorg wordt gewaarborgd. Verder wordt opgeroepen om te bevorderen dat het Franciscus Gasthuis en Vlietland zich zichtbaar en merkbaar optimaal zal inspannen om het vetrouwen van de huisartsen te herwinnen en gedurende dat traject geen onomkeerbare stappen zal zetten.