10 juli 2018

Zomerdenken

De zomer is al een tijdje bezig. Je kunt buiten goed zien wat voor effecten het heeft. Het gras, de bomen en de planten hebben al best lang geen regenwater kunnen opnemen. Het gras is langzaam geel aan het worden, maar de bomen blijven nog wel groene bladeren houden. De schepping is superieur in haar hoogste klasse. Overal is de juiste balans te vinden. Veel dingen weten we, maar de meeste dingen weten we niet.

Veel mensen gaan op vakantie. De ene zoekt de zon op in het buitenland; de ander blijft in eigen land. De ene gaat met het gezin; de ander met vrienden. De ene kan het zich veroorloven; de ander kan dat niet. Elk mens is hetzelfde, maar ook weer niet. Met al die verschillen is er toch een balans. Juist die balans maakt ons allemaal gelijkwaardig.

Het gaat erom dat we het samen doen. Alles gebeurt namelijk samen. Er is helemaal niets of niemand op de wereld die dingen in z’n eentje voor elkaar kan krijgen. We zijn voor elkaar bestemd. We doen allemaal ons best om een goede baan te krijgen, om de juiste partner te vinden, om het beste voor onze omgeving te hebben, om mooie dingen achter te laten. Uiteindelijk laten we alles achter. Op één ding na. Onze daden. Waarom maken we het elkaar zo moeilijk? Waarom begrijpen we elkaar niet? Hoe kan het dat er zoveel ruzie is? Snappen deze mensen het dan niet? We moeten alles samen doen. Hetzij naast elkaar, hetzij tegenover elkaar. In je eentje kan het niet.

Het gras wordt pas weer groen, als het water het gras bereikt. Het water bereikt het gras, als de wolken het water los laten. De wolken worden gevormd in de lucht, als het water van de grond omhoog komt. Dit is een cyclus die elke tikkende seconde plaatsvindt. Niets blijft stil. Dit is een balans. Een balans, die moet samenwerken. Een balans, die gecreëerd is door God. Niets, maar dan ook helemaal niets, gebeurt zonder dat Hij dat wil.

Voor veel mensen is de zomer het moment om te evalueren. Om te kijken wat beter kan of moet. Niet iedereen beseft dat we 1/3 van ons leven slapen, 1/3 van ons leven werken en 1/3 van ons leven af en toe vrije tijd hebben. Doe wat je leuk vindt. Doe waar je je goed bij voelt.

Als het maar samen is!