04 oktober 2020

CDA Midden-Delfland wil verkamering betaalbare woningen tegen gaan

Er leven zorgen bij het CDA-fractie dat in toenemende mate investeerders eengezinswoningen kopen om te verhuren aan bijvoorbeeld studenten. “Op deze manier zijn deze woningen niet meer beschikbaar voor starters en jonge gezinnen, en dat is onwenselijk” aldus Jan Cornelissen, raadslid voor het CDA.

‘Van verschillende inwoners in Midden-Delfland kregen we al voorbeelden dat dit speelt’, geeft Jan aan. Een delegatie van de fractie ging vervolgens op bezoek bij inwoners die een huisbijeenkomst hadden georganiseerd met verschillende families uit de buurt. De fractieleden zijn daar bijgepraat over de situatie in die buurt waarbij meerdere koopwoningen door investeerders opgekocht zijn voor de verhuur. Het gaat dan om redelijk betaalbare eengezinswoningen die vervolgens per kamer verhuurd worden. Dit betekent dat het verloop onder de bewoners erg groot is en er geen sprake is van enige gemeenschapszin of integratie in de buurt. Ook was er de nodige overlast.

Midden-Delfland is niet de enige gemeente waar dit speelt weet raadslid Cornelissen intussen. “Vergelijkbare berichten bereiken ons ook uit onze buurgemeenten. In een aantal van deze gemeenten worden voorbereidingen getroffen om een aantal maatregelen in te voeren om dit te ontmoedigen. De kans neemt daardoor toe dat investeerders in toenemende mate naar woningen in onze gemeenten gaan kijken. Wij willen dan ook dat het college ook over maatregelen in onze gemeenten gaat nadenken”.

Tijdens de commissievergadering van 13 oktober gaat de CDA-fractie dit met het college bespreken. Mocht er bij u in de buurt ook sprake zijn van een investeerder die eengezinswoning heeft gekocht om als kamer te verhuren dan kunt u hierover contact opnemen met Jan Cornelissen via [email protected].