01 mei 2015

Civiele kunstwerken: niet te duur, maar wel veilig en netjes

Deze week stemde de Gemeenteraad in met het beheerplan voor civiele kunstwerken, zoals de bruggen, duikers, vlonders en tunnels worden aangeduid. Binnen onze gemeente zijn er 137 van zulke kunstwerken bij de gemeente in beheer: 27 in Den Hoorn, 75 in Maasland en 35 in Schipluiden. Zij hebben gezamenlijk een vervangingswaarde van ruim 32 miljoen euro. En in 2015 komen er waarschijnlijk nog 20 nieuwe kunstwerken bij. Tot en met 2019  besteden we jaarlijks bijna 3 ton om deze kunstwerken te onderhouden. Daarnaast is er budget voor renovatie en vervanging. Er gaat dus nogal wat geld in om.

Terecht vroeg de Gemeenteraad aandacht voor maatwerk. Niet renoveren omdat er ooit besloten is om dat na zoveel jaar te doen, maar eerst beoordelen of het allemaal wel echt nodig is. En niet iedere maand met de verfkwast rond omdat er misschien wel ergens een krasje op gereden is. Door goed te plannen kan binnen het beschikbare budget achterstallig onderhoud worden weggewerkt en kunnen we de bruggen en duikers op een redelijk hoog kwaliteitsniveau blijven onderhouden. Want door het werk regelmatig bij te houden, vermijden we onnodige hoge kosten. Dat is goed rentmeesterschap!

Speciale aandacht vraagt de karakteristieke Trambrug, het enige rijksmonument op de lijst van 137 kunstwerken. Deze bijzondere brug vraagt voortdurend alertheid: het onderhoud is duur, maar gebrek aan onderhoud is duurder. In 2018 staat renovatie op de kalender, maar dit jaar vindt nog een veiligheidsinspectie plaats.

Want het beheer is erop gericht dat de kunstwerken met duurzame materialen tegen zo gunstig mogelijke kosten veilig zijn en er goed uitzien.