01 juni 2015

Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel

Onlangs waren de wethouders Verkeer door de provincie uitgenodigd te spreken over verkeersveiligheid. Binnenkort komen er weer nieuwe ongevallencijfers uit. Het beeld is dat er, ten opzichte van enkele decennia terug, veel minder doden vallen in verkeersongevallen. Maar iedere slachtoffer is er nog steeds één teveel. En het aantal zwaar gewonden door verkeersongevallen daalt niet. Hoe komt dat toch?

De autoindustrie maakt steeds veilger auto’s: stabiliteit, kooiconstructies, gordels, airbags, spiegels – het wordt steeds beter. De maximumsnelheid wordt lager: in woonstraten is 30 km/u reeds normaal en op veel buitenwegen 60 km/u.  Ook de weginrichting wordt daaraan aangepast: rotondes, drempels, vrijliggende fietspaden. Een belangrijk aandachtspunt is het uit elkaar houden van verkeer van verschillende snelheid.

Onlangs besloten we in Midden-Delfland na overleg met omwonenden om het recreatieve verkeer (fietsers, skaters) niet te stimuleren op de Oostveenseweg en Willemoordseweg vanwege het autoverkeer en het zware landbouwverkeer, maar juist voor dat verkeer te waarschuwen. Met de provincie zijn we samen met onwonenden nog volop in debat over verkeersveiligheid op de Woudseweg, die heringericht wordt. En dit jaar willen we de discussie voeren over aansluitingen van de Kerkweg en Koningin Julianaweg op de Maassluiseweg en Oude Veiling en daarna keuzes maken over de veilige inrichting van die kruisingen.

Belangrijk is ook het weggedrag van verkeersdeelnemers. Rechts inhalen, bumperkleven op de snelweg. Even gasgeven tussen de verkeersdrempels. Liever inhalen dan er even achter blijven. Dat ligt aan onszelf, daar kunnen we allemaal zelf wat aan doen. We worden ons daarvan bewust als we in de krant lezen over ongelukken. Het is ook belangrijk mensen daarop te wijzen, bijvoorbeeld in het onderwijs. Kinderen lopen in het verkeer verhoudingsgewijs veel risico. En jong geleerd is misschien wel oud gedaan. Dus kinderen zijn een belangrijke doelgroep. Wist u trouwens dat met de fiets naar school gaan veel veiliger is dan gebracht worden met de auto? Samen met collega-wethouder Annemiek de Goede (Onderwijs) zal wethouder Hans Horlings als wethouder Verkeer met de scholen bezien hoe we hierin verder kunnen komen.

Want ieder slachtoffer is er één te veel. Dat moet ons allemaal een zorg zijn.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.