05 februari 2018

Midden-Delfland nu ook dementievriendelijke gemeente

Gemeente Midden Delfland scoorde al hoog op de lijst van beste gemeente om te wonen en heeft nu als onderdeel van de eerste regio van Nederland het predicaat dementievriendelijke regio gekregen. CDA-wethouder Annemiek de Goede: “Ik ben trots met dit mooie resultaat wat behaald is nadat vorig jaar de ambitie geformuleerd werd om extra aandacht te geven aan dementie.” Samen met de gemeenten Westland, Delft en Rijswijk en zorgverzekeraar DSW is er hard aan gewerkt, wat beloond is met het vignet dementievriendelijke regio.

We worden steeds ouder en willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Het aantal mensen dat zelf of in de directe omgeving te maken krijgt met een vorm van dementie neemt toe. Zorg en welzijn-wethouder de Goede: “Ik vind dat mensen met dementie goede zorg en ondersteuning moeten krijgen en dat hun mantelzorgers ook de nodige aandacht en hulp krijgen”.

Wethouder de Goede geeft aan dat deze toekenning echt samen verdiend is. Huisartsen, fysiotherapeuten, zorgaanbieders, het hele netwerk rondom de dementerende en de onderlinge samenwerking hebben daartoe bij gedragen. En niet te vergeten Stichting welzijn met het steunpunt mantelzorg en de vele vrijwilligers!

Een dementievriendelijke gemeente houdt onder andere in dat bij het maken en de uitvoering van beleid rekening gehouden wordt met mensen met dementie. Er is ook ingezet op voorlichting en bewustwording; hoe herken je tekenen van dementie en hoe ga je om met mensen met dementie? Daarnaast wordt er aan goede ketenzorg gewerkt, dat wil zeggen dat de gemeente en de zorgverleners de goede ondersteuning in het proces geven om de mantelzorg te ontlasten. Hierbij kan gedacht worden aan dagbesteding, respijtzorg bij Strandhotel Ter Heijde of extra huishoudelijke hulp.

Wethouder de Goede ziet dit predicaat als een aanmoediging om verder te blijven werken aan dementie vriendelijkheid in de gemeente. “Als CDA-wethouder wil ik dat mensen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving oud kunnen worden op een verantwoorde en veilige manier. Voor mij een mooie uitdaging om daar met beleid aan bij te dragen”.