24 januari 2018

Participatieverklaringen

18 januari was een bijzondere dag voor 30 nieuwkomers in onze gemeente. Deze vluchtelingen uit Syrië, Afghanistan, Soedan, Kongo, Ethiopië, Iran en Eritrea hebben in 2017 een verblijfsvergunning gekregen en wonen nu in Midden Delfland. Na het volgen van workshops, een onderdeel van de verplichte inburgering, hebben zij 18 januari de participatieverklaring ondertekend.

Tijdens de workshops zijn zij te gewezen op de rechten en plichten en op de kernwaarden en spelregels in Nederland. Elk land kent zijn eigen gebruiken en waarden en in Nederland zijn ze waarschijnlijk anders dan in het land waar zij vandaan komen.

Belangrijke kernwaarden in Nederland zijn:

• vrijheid: iedereen mag hier zichzelf zijn, mag zijn mening geven en wel of niet geloven. Maar wel met respect voor elkaar.
  • Gelijkheid: in Nederland is iedereen gelijk, het maakt niet uit of je man of vrouw bent, jong of oud, homo of hetero of welk geloof je hebt.
  • Solidariteit: we helpen elkaar en betalen allemaal belasting, zodat de overheid voor haar inwoners kan zorgen.
  • Democratie: bewoners mogen hier meebeslissen; door inspraak en door bij de verkiezingen te stemmen. Voor de nieuwkomers is dat mogelijk als zij 5 jaar de verblijfsvergunning hebt. Zij mogen dan stemmen bij de lokale verkiezingen.
  • Rechtsstaat: iedereen heeft hier dezelfde rechten, maar ook dezelfde plichten; de grondwet is leidend.

Het CDA vindt het belangrijk dat iedereen meedoet in Midden Delfland, ook de nieuwkomers. Voor hen is het van groot belang om zo snel mogelijk onze taal te leren. Kunnen communiceren is cruciaal om hier een goede start te maken en een bestaan op te bouwen, om aan het werk te gaan of vrijwilligerswerk te kunnen doen. Met de kennis van onze gebruiken, normen en waarden en respect daarvoor, gaat dat gemakkelijker.

Met de ondertekening van de participatieverklaringen geven de nieuwkomers aan daar serieus mee om te gaan.