22 juni 2019

Ervaringen van reizigers geven beeld van problemen, nu de oplossingen!

Het openbaar vervoer, een onderwerp dat ons allemaal al lange tijd bezighoudt. Enige tijd geleden heeft het CDA Molenlanden een meldpunt geopend, zodat u klachten over het openbaar vervoer bij ons kunt melden.

Er is veel gebruik gemaakt van het meldpunt. Heel veel dank daarvoor. Mede dankzij uw tientallen opmerkingen hebben wij al een goed beeld gekregen van de problemen die u soms dagelijks meemaakt.

Wat voor klachten hebben wij binnengekregen? De belangrijkste zetten wij op een rijtje:

1. Lijn 388 naar Utrecht Centraal

• Bus is vaak te laat en komt regelmatig zelfs helemaal niet.
  • Nieuwe route zorgt voor meer reistijd, nut is onduidelijk: er lijken weinig mensen gebruik te maken van haltes in dat gebied, extra kosten voor de reiziger door extra zones.

2. Lijn 90 Rotterdam – Utrecht Centraal

• Aansluitingen kloppen vaak niet, waardoor veel extra reistijd
  • Overstappen wordt als onprettig ervaren
  • ‘s Avonds geen bussen, alleen bestelbus
  • Uit Nieuw-Lekkerland wordt een snellere route geadviseerd via de 388 met diverse overstappen en extra kosten.
  • Onzekerheid rondom deze lijn maakt mensen huiverig in bijv. schoolkeuze in Utrecht of Rotterdam

3. Lijn 74 Rotterdam – Schoonhovenseveer

• De eerste bus gaat te laat
  • Vaak geen kloppende aansluiting op Schoonhovenseveer
  • Bussen kwamen vaak niet
  • Ouders hebben regelmatig hun kinderen weggebracht

4. Tijdsdruk

• Reizigers ervaren dat chauffeurs onder grote druk moeten rijden en vrezen voor ongelukken.

En nu? Deze klachten hebben wij uiteraard gedeeld met Qbuzz en met de provincie. Wij hebben hen opgeroepen om bij de evaluatie goed te denken aan de reiziger. Betekent dit nu dat wij ons hierbij neerleggen? Zeker niet! De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden organiseert binnenkort een avond om plannen en oplossingen te presenteren, wij zullen samen met de andere politieke partijen uit Molenlanden deze punten inbrengen.

De problemen zijn inmiddels bekend, maar zijn niet gelijk opgelost. Daarom kunt u nog steeds uw klachten, maar ook verbeteringen bij ons melden via dit meldpunt[email protected](of via het gezamenlijke meldpunt van de raad van Molenlanden: [email protected]Samen met u blijven wij werken aan goed openbaar vervoer in Molenlanden.

Jonette Korevaar

CDA Molenlanden