18 februari 2022

Geen haat ....minder ik, meer wij!

Verharding

Wie de laatste weken het debat in politiek Den Haag heeft gevolgd zag dat scheldpartijen, bedreigingen en verdachtmakingen aan de orde van de dag zijn. Elk debat lijkt verder te ontsporen. Het is niet alleen een probleem van de politiek. De verharding en verhuftering van de samenleving is iets wat ambtenaren, boa’s, politieagenten, GGD-medewerkers, journalisten en vele anderen vrijwel dagelijks ervaren. Zowel op straat als online.

Minder ik, meer wij

Lichtpuntjes zijn die gemeenten waar het vertrouwen opvallend stabiel blijft.  Molenlanden is zo'n gemeente met een rijk maatschappelijk leven, waardoor mensen meer op elkaar betrokken zijn en zich actief inzetten voor de gemeenschap waar ze leven, wonen en werken. Dit is de coöperatieve samenleving, die ons voor ogen staat: minder ik, meer wij. Minder schreeuwen, meer samenwerken. Een samenleving waar we omzien naar elkaar als goede buur, vrijwilliger of mantelzorger. Waar solidariteit en saamhorigheid geen ouderwetse waarden zijn, maar het geheim van een sterke samenleving. Wij zijn hier goed voor elkaar!

Geen haat in onze raad!

In maart gaat we weer naar de stembus. CDA-lijsttrekkers in heel Nederland willen scheldpartijen, bedreigingen en verdachtmakingen in gemeenteraden tegengaan. Dat vinden we een mooi initiatief. Jammer dat het nodig is. Wij hebben het manifest niet ondertekend. In onze raad is haat niet aan de orde! Wij zijn zo'n lichtpuntje.... In Molenlanden zijn we zuinig op het gesprek met alle partijen in onze gemeenteraad. Het is niet zo dat verharding in Molenlanden geen issue is. Met bijvoorbeeld de motie respect, huisbezoek aan ouderen, buurtgezinnen en talloze andere "kleine" initiatieven werken wij aan saamhorigheid en solidariteit. Wij willen met de andere partijen blijven kijken wat we samen kunnen doen om de verharding en de verhuftering in de samenleving te verminderen.

#lokaalgoedvoorelkaar