12 maart 2019

Glasvezel! Een mooi burgerinitiatief, eitje.... of toch niet

Betrokken burgers die samen initiatief nemen om zaken te regelen, dat is een samenleving die we als CDA voor ogen hebben. Nu hebben we zo'n burgerinitiatief en nu lukt het op één of andere manier niet om dat te bieden wat nodig is, zodat het initiatief slaagt. Wat gaat is er mis.....

In voormalig Molenwaard heeft het overgrote deel van de inwoners nog geen beschikking over snel internet. Marktpartijen hadden geen interesse en daarom heeft (net als in Giessenlanden) een groep inwoners het initiatief genomen om in heel het gebied voor iedereen glasvezel mogelijk te maken. Er zijn ruim 2500 abonnees, net niet genoeg om de businesscase rond te krijgen. In oktober 2018 is een procedure begonnen om de gemeente mee te laten financieren, maar dat proces is om juridische redenen gestopt.

In de tang van de markt.

De overheid mag zelf geen glasvezel aanleggen, tenminste het is vreselijk onduidelijk wat de de risico's zijn en daarom gebeurt het vrijwel niet. Een burgerinitiatief wil graag aanleggen, maar zou graag wat steun krijgen en dat mag ook weer niet. De markt mag natuurlijk wel aanleggen, maar gaf 2 jaar geleden nog aan dat ze niet aan de buitengebieden in onze gemeente gingen beginnen. Het is zeer de vraag of de marktpartijen in een dunbevolkt gebied ooit dat gaan bieden wat de inwoners willen. Kortom we zitten op alle mogelijke manieren in de tang van de markt!

Marktpartijen willen wel?

Inmiddels zijn er wel enkele marktpartijen die zeggen glasvezel aan te willen leggen, maar het is niet aannemelijk dat die partijen voor iedereen een aansluiting gaan bieden, ook de aansluitkosten zullen flink variëren.

Burgerinitiatief heeft beste plan

Wij willen ondanks alle juridische hobbels graag dat het burgerinitiatief het glasvezelnetwerk aan gaat leggen, dan krijgt wel iedereen glasvezel en worden geen aansluitkosten gerekend. Een groot voordeel is dat er dan niet verschillende aanbieders door de straten gaan graven. Het burgerinitiatief is in de praktijk ook het dichts bij realisatie, zij hebben namelijk al ruim 2500 abonnees, anderen moeten nog beginnen met werving.

Samen gaat dit lukken!

Echter die 2500 is nog te weinig, de stichting glasvezel Molenwaard wil daarom eind maart nog een finale-wervingsactie houden. Ondernemers doen mee en klankbordgroepen zetten zich in. Overtuig uw omgeving, samen komen we verder! Het moet toch mogelijk zijn om juist dit initiatief van onze inwoners te laten slagen! Wij doen mee, u ook?

Niet bepaald een eitje, maar niet onmogelijk!